پنج شنبه،14 تير 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • راه اندازي و استقرار سامانه يكپارچه بهداشت ( سيب ) در استان لرستان
      كد خبر: 9198
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
      تعداد بازديد: 2467

      راه اندازي و استقرار سامانه يكپارچه بهداشت ( سيب ) در استان لرستان

      راه اندازي و استقرار سامانه يكپارچه بهداشت ( سيب ) در استان لرستان

      دكتر دريك معاون  بهداشت دانشگاه علوم پزشكي لرستان ضمن عنوان اين خبر، بيان داشتند كه فناوري اطلاعات در سالهاي اخير به واسطه گسترش روزافزون و بكارگيري امكانات رايانه اي و انتقال داده ها و ايجاد شبكه هاي جهان گستر مانند اينترنت با اطلاعات ارزشمند، محيطهاي تبادل اطلاعات را به شدت دچار تغيير كرده است . در بخش بهداشت نيز  استفاده از سيستمهاي اطلاعاتي كارآمد براي تحقق اهداف كارآيي ، اثربخشي و كيفيت خدمات و رضايتمندي مراجعين ضرورتي انكارناپذير به شمار مي آيد. لذا نياز حياتي نظام ارائه خدمات سلامت به اطلاعات و عدم پاسخگويي پرونده هاي كاغذي باعث حركت به سوي دستيابي به پرونده الكترونيك سلامت  ميباشد

      معاون بهداشت درتعريف پرونده الكترونيك سلامت گفتند:

       

      مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پيش از تولد تا مرگ كه بصورت مداوم و با گذشت زمان به شكل الكترونيكي ذخيره مي گردد و در صورت نياز، بدون وابستگي به مكان يا زمان خاصي، تمام يا بخشي از آن به سرعت در دسترس افراد مجاز (مانند پزشك معالج) قرار خواهد گرفت را پرونده الكترونيك سلامت گويند. در واقع روشي براي يكپارچه كردن اطلاعات و بازنمايي از وضعيت بيماران و منبعي پويا براي مراقبتهاي بهداشتي است كه ميتواند منجربه دسترسي به اطلاعات و سوابق كلينيكي، ارتباطات الكترونيكي، آموزشي و مديريت همه جانبه و در نهايت ارتقاء سطح بهداشت جامعه شود.

      دكتر دريك در ادامه گفتگوي خود در اين راستاگفتند:  سامانه يكپارچه بهداشت (سيب ) راه اندازي شده است كه با راه اندازي اين سامانه تمام ثبت‌ها از شيوه كاغذي به الكترونيكي تبديل مي‌شود و دسترسي به اطلاعات بيماران با سهولت و دقت بيشتري انجام خواهد شد. همچنين اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتي درماني مورد نياز در مراكز و پايگاه‌هاي سلامت جامعه و خانه‌هاي بهداشت در اين سامانه وارد و ثبت مي‌شود و تمامي پوشه‌هاي خانوار و دفاتر مربوط به خدمات و برنامه‌هاي بهداشتي درماني  به مرور جمع ‌آوري خواهد شد. يكي از مزيتهاي اين سامانه جايگزيني ويزيت جاري به جاي نسخه نويسي و فرم ارجاع دستي مي باشد.

      همچنين ايشان در خصوص كاركردهاي نرم افزار سيب اظهار داشتند:


      ·         مديريت جمع آوري، ذخيره، پردازش، بازيابي و توزيع اطلاعات واحدهاي ارائه دهنده خدمت شامل اطلاعات مكاني، امكانات و تجهيزات، تعميرات و استانداردهاي مربوطه در دوره هاي زماني مختلف.

      ·         مديريت اطلاعات ارائه دهندگان خدمت شامل نقشها و سطوح دسترسي .

      ·         مديريت اطلاعات دريافت كنندگان بر اساس بانكهاي اطلاعاتي موجود در سطح ملي و محلي و ارائه خدمات سلامت بر اساس "سن، جنسيت، علائم خطر، بيماريها ومحل ‌سكونت خانوار" و پيگيري ها از طريق ابزارهاي در دسترس ارائه دهندگان خدمت و ... .

      ·         ارائه گزارشهاي دوره اي روزانه، ماهانه، فصلي و سالانه بر اساس رخدادهاي ثبت شده در سيستم و دسته بندي اطلاعات بر اساس رخدادهاي مورد درخواست مانند زيج حياتي، بيماريهاي غيرواگير بر اساس سن و جنس و ...

      ·         ارائه خدمات كلينيكي و پاراكلينيكي مانند ويزيت، آزمايشگاه، راديولوژي و داروخانه بر حسب نياز واحدهاي مربوطه.

      ·         مديريت مالي واحدهاي ارائه دهنده خدمت، ميزان اعتبار و هزينه ابلاغي منطبق بر عملكرد

      ·         مديريت زمان و تواتر خدمت در مراكز ارائه دهنده خدمات بر اساس ويژگي هاي دريافت كنندگان خدمت

      دكتر دريك از عملكرد سامانه سيب تا تاريخ  4 خرداد در استان خبر دادند و گفتند: بعداز خريد، ارتقا و آماده نمودن سرور دانشگاه،

      -        كلاسهاي آموزشي سامانه سيب از ابتداي ارديبهشت تاكنون جهت تمامي بهورزان، مراقبين سلامت، مدارك پزشكي و پزشكان و همچنين نيروهاي ستادي تشكيل شده است. 

      -        همزمان ساختار شبكه هاي بهداشتي درماني هر شهرستان كنترل و تغييرات ايجاد گرديد . 

      -        تعداد 1500 كاربر در رده هاي مختلف دسترسي در سامانه تعريف شده است . در حال حاضر پايگاههاي سلامت ناصرالدين، سيدالشهدا، انگشته، ضميمه انگشته، كوي شاهد، وليعصر، بهورزان خانه بهداشت ضميمه خاتم الانبيا، مركز سلامت جامع خاتم الانبيا، ضميمه پشته حسين آباد و خانه هاي بهداشت حشمت آباد، مسعودآباد، پهلوانكل، گاوبازه، گليگرد، امام آباد، گلباغي، گلام بحري، فرزيان، برخوردار  از  واحدهاي برتر ارائه خدمت از طريق سامانه سيب  مي باشند .

      لازم به ذكر است  كه از شروع اجراي برنامه در استان تا امروز"23 خرداد ماه 95 " 126000  مراقبت و خدمات سلامت به مراجعين واحدهاي بهداشتي عمدتا در شهرهاي ازنا، دورود، دلفان، خرم آباد و اليگودرز ارائه شده است. ساير شهرستانها نيز در هفته جاري ارائه خدمات سلامت در واحدهاي بهداشتي درماني  را آغاز خواهند نمود . 

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543427 آخرین به روزرسانی: 31 خرداد 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 2.6234741210938 seconds.
memoryUsage : 7066Kb