دوشنبه،17 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • اطلاعيه بهداشتي درخصوص ايام محرم
      كد اطلاعيه: 511
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
      تعداد بازديد: 482

      اطلاعيه بهداشتي درخصوص ايام محرم

      هموطنان و هم استانيهاي گرامي با عرض تسليت به مناسبت فرار رسيدن ايام سوگواري سرور و سالار آزادگان جهان حضرت سيد الشهداء اباعبدالله الحسين (ع) به منظور حفظ و ارتقاء سلامت عمومي و جهت پيشگيري از بيماريهاي تنفسي و بيماريهاي منتقله توسط آب و غذا به هنگام برگزاري جلسات و مراسم عزاداري در مساجد ، تكايا و حسينيه ها به توصيه هاي بهداشتي زير توجه فرمائيد

       * توصيه هاي بهداشتي جهت پيشگيري از بيماريهاي تنفسي :

      1-      در صورت داشتن علائم سرماخوردگي و يا آنفلوآنزا تا زمان بهبودي كامل ، از حضور در هيئات و دستجات عزاداري ، مساجد و تكايا جداً خودداري فرمائيد .

       2-       حتي الامكان از دست دادن و روبوسي با هم خودداري فرمائيد.

       3-       به هنگام عطسه و سرفه با دستمال جلوي دهان و بيني خود را گرفته و دستمال استفاده شده را در سطل زباله درب دار بيندازيد .

       4-      دستان خود را مرتباً با آب و صابون بشوئيد .

       5-      با باز گذاشتن پنجره هايي در نقاط مناسب ساختمانها گردش هوا و تهويه مناسب را درمساجد ، تكايا و حسينيه ها ايجاد نمائيد

       * توصيه هاي بهداشتي به منظور پيشگيري از بيماريهاي منتقله توسط آب و غذا در مساجد و تكايا :

       1-      هرگونه پخت و پز براي هيئت ها و دستجات عزاداري فقط در مكانهاي داراي شرايط بهداشتي انجام شود.

       2-      كليه افرادي كه با پخت و پز مواد غذايي و نذورات سر و كار دارند مي بايست قبلاً كارت تندرستي خود را از طريق مراكزبهداشتي درماني و شبكه هاي بهداشت و درمان شهرستان دريافت نموده و بهداشت فردي و عمومي را رعايت نمايند .

       3-       آب آشاميدني مي بايست صرفاً از شبكه هاي لوله كشي و يا منابع و مخازن بهداشتي تأمين گردد .

       4-      جهت طبخ مواد غذايي، از مواد اوليه سالم و بهداشتي (از جمله : گوشت ، شير ، شكر ، آبليمو و . . .) ترجيحاً بصورت بسته بندي شده و مورد تأييد وزارت بهداشت استفاده گردد .

       5-      صرفاً از نمكهاي تصفيه شده يددار جهت آشپزي يا هنگام صرف غذا استفاده گردد .

       6-      كليه افرادي كه قصد توزيع نذورات را دارند با هماهنگي مسئولين و هيئتهاي امناي مساجد و مسئولين تكايا نسبت به دريافت مجوز بهداشتي از مركزبهداشت محل خود اقدام نمايند .

       7-      ذبح و قرباني احشام در جلوي دسته هاي عزاداري و يا در محل تكايا و مساجد بايد با هماهنگي سازمان دامپزشكي و در شرايط بهداشتي صورت گيرد.

       8-      در هنگام توزيع آب ، شربت و يا شير در بين دستجات عزاداري ، از فرو بردن ليوان و پارچ به داخل ظروفي كه آب و شربت يا شير داخل آن است خودداري نموده و ترجيحاٌ از ظروف يا مخازن شير دار استفاده گردد.

       9-      لازم است براي توزيع آب ، شربت ، چاي و امثال آن در مساجد و تكايا ، از ليوانهاي يكبار مصرف مورد تاييد مقامات بهداشتي استفاده شود . (توزيع چاي و مواد غذائي گرم با دماي بالاتر از 60 درجه سانتي گراد فقط در ظروف يكبار مصرف كاغذي يا سلولزي صورت گيرد

       10-    استفاده ازظروف مشترك از قبيل ؛ مجمر و . . . در مراسم مختلف ممنوع بوده و لازم است جهت پذيرايي از ظروف تك نفره استفاده گردد .

       11-   ظروفي كه براي توزيع حلوا ، خرما ، و امثال آن مورد استفاده قرار مي گيرند ، ترجيحاً مي بايست يكبار مصرف و مورد تاييد مقامات بهداشتي باشند .

       12-   توجه جدي به جمع آوري دقيق و مرتب ظروف يكبار مصرف استفاده شده وجلوگيري از پراكندگي آنها درخيابانها و معابر موردتأكيد مي باشد. - به منظور پيشگيري از آلودگي ميكروبي مواد غذايي ، ضروري است توزيع كنندگان مواد غذايي از راه رفتن روي سفره ها جداً پرهيز نمايند

       13-    از نگهداري غذاي پخته شده بمدت طولاني ( حداكثر 2 ساعت ) خودداري گردد.

       14-   از نگهداري مواد غذايي خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سرد خانه خودداري گردد.

       15-   توصيه ميگردد از توزيع سبزي و سالاد در مراسم عزاداري خودداري شود . در صورت مصرف ميوه ، سبزي و سالاد ، لازم است ابتدا مطابق مراحل زير ، سبزي و ميوه مورد نياز ، گندزدايي و سالم سازي شده و سپس مصرف گردند.

       الف)شستشو و گل زدايي با آب 

        ب) انگل زدايي : با استفاده از 2تا 3 قطره مايع ظرفشويي به ازاي هر ليتر آب ( براي يك ظرف 5 ليتري 15 قطره مايع ظرفشويي اضافه مينمائيم ) به مدت 5 دقيقه ميوه يا سبزي را در كفاب آن نگه ميداريم0

        ج) گند زدايي : به ازاي هر 5 ليتر آب 1 گرم ( نصف قاشق چايخوري ) پودر پركلرين در آب حل كرده به مدت 5 دقيقه ميوه يا سبزي را در آن نگه ميداريم.

        د) آبكشي : پس از مراحل فوق ميوه يا سبزي را با آب سالم آبكشي مينمائيم.

       16-   به منظور پيشگيري از تخريب جنگلها و حفاظت از محيط زيست ، جلوگيري از آلودگي هوا و آسيب به آسفالت معابر، از قطع اشجار جنگلي و روشن كردن آتش در كف خيابانها و معابر ( درروز عاشورا) جداٌ خودداري فرمائيد  و جهت گرم كردن از بخاري هاي بزرگ( مانند بخاري مساجد) استفاده نمائيد.

       17-   رعايت مسائل ايمني و استاندارد در سيستم برق رساني تمامي قسمتهاي مساجد و تكايا جهت پيشگيري از حوادث احتمالي ، الزامي است

       18-    وجود كپسول اطفاء حريق ، شارژ بودن كپسول و دقت در محل نصب آن كه در مواقع ضروري در دسترس باشد ، همچنين كسب آموزش در خصوص نحوه استفاده از كپسول اطفاء حريق در مساجد و تكايا جهت حفظ ايمني نمازگزاران امري ضروري است .

       19-   ضمن رعايت نظافت ، شستشو و گندزدايي مرتب سرويسهاي بهداشتي (توالت و دستشوئي ها ) وجود لوله كشي صابون مايع براي آنها در مساجد ، تكايا و اماكن عمومي ضروري مي باشد.

       20-    از ريختن زباله در محيط مساجد ، تكايا ، حسنيه ها و معابر عمومي جدداٌ خودداري نمائيد .

       21-   وجود سطل زباله درب دار به تعداد كافي ، قابل شستشو ، بهداشتي و مجهز به كيسه زباله در تمام قسمتهاي مساجد و تكايا الزامي است .

       




دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543348 آخرین به روزرسانی: 16 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 1.2877819538116 seconds.
memoryUsage : 7660Kb