يکشنبه،02 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • به مناسبت 16 ارديبهشت روز جهاني آسم
      كد اطلاعيه: 640
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      تعداد بازديد: 420

      به مناسبت 16 ارديبهشت روز جهاني آسم

      براي پيشگيري از گسترش آسم محيط زندگي كودكان را سالم نگهداريم

       

      درباره ي آسم...

      آسم بيماري التهابي مزمن ريه است كه  قابل كنترل بوده و  حاصل تركيب عوامل محيطي، سبك و نحوه زندگي و خصوصيات زيستي و ذاتي فرد (ژنتيك) است.  اگر افراد خانواده سابقه انواع آلرژي ها را داشته باشند احتمال بروز آسم در ساير افراد آن خانواده بيشتر مي شود .

       سبك زندگي شهري از نظر زندگي آپارتماني، عدم تحرك، غذاهاي آماده ( فست فودها) و آلودگي هوا به علت دود سيگار و آلودگي شهر به سبب دود خودروها از عوامل شيوع بيشتر آسم به شمار مي رود .

       بيماري آسم در افراد بدون سابقه آلرژي نيز ممكن است رخ دهد، تاثير مخرب عوامل محيطي در سال هاي اول زندگي مانند عفونتهاي شديد و يا آلودگي محيط زندگي تاثير نامناسبي بر روي رشد و  تكامل راه هاي هوايي دارد و ابتلا به آسم را گسترش مي دهد.

      در مواجهه با عوامل محرك، علائم اين بيماري بدتر شده و منجر به آسم پايدار و افزايش خطر حملات حاد مي شود. مواد حساسيت زا يا آلرژن ( گرده هاي گل و گياه ، عوامل حساسيت زاي حيوانات ، انواع سوسك و حشرات ، كپك ها و قارچ ها )، مواد محرك ( دود سيگار ، دود آتش ، آلودگي هوا، بخارات ناشي از آشپزي ، تغييرات آب و هوايي ، رطوبت زياد ، بوهاي تند ، گرد و غبار ، تغييرات هيجاني شديد )، عفونت هاي ويروسي، ورزش و فعاليت فيزيكي و  عواملي نظير مصرف آسپرين، كمبود ويتامينD  و عدم تغذيه با شير مادر از عوامل شايع بروز يا تشديد علايم آسم مي باشد .

      با توجه به تغيير سبك زندگي و افزايش مصرف غذاهاي آماده و چاقي حاصل از آن،ابتلا به بيماري آسم روند صعودي به خود گرفته و سالانه تعداد زيادي به اين بيماري مبتلا مي‌شوند، با بهره‌گيري از روش پيشگيري مي‌توان از اين بيماري و هزينه هاي حاصل از آن كاست .

      به همين مناسبت دفتر برنامه جهاني آسم به منظور افزايش آگاهي در پيشگيري، كنترل و مراقبت از مبتلايان به آسم اولين سه شنبه ماه مه ميلادي ( 16 ارديبهشت ماه ) را به عنوان "روز جهاني آسم" نام گذاري كرده است

       معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي لرستان

      گروه بيماريهاي غير واگير




دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543318 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 3.541720867157 seconds.
memoryUsage : 5864Kb