جمعه،10 فروردين 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • مصاحبه خبري با دكتر دريك معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و رئيس مركز بهداشت استان
      كد خبر: 8953
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      تعداد بازديد: 322

      مصاحبه خبري با دكتر دريك معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و رئيس مركز بهداشت استان

       

      فرارسيدن 28 آوريل 2016 مصادف  بانهم ارديبهشت ماه سال 1395، روزجهاني ايمني و بهداشت كار و  همچنين 12 ارديبهشت ماه روز كار و كارگر را به كليه ي خدمتگذاران عرصه سلامت و كارگران عزيز تبريك مي گويم .

      سازمان بين المللي كارهمه ساله با اعلام يك شعار واحدكه بابررسي عوامل تاثيرگذار برسلامت شاغلين و نيروي كارجوامع مختلف تهيه مي شود، توجه و تمركزكشورها را به پيشگيري و مديريت درآن زمينه جلب مي كند. كه امسال    «استرس محيط كار،چالش جمعي»به عنوان شعاراين روز انتخاب شده است،چراكه استرس محيط كار،يكي ازمهم‌ترين چالش‌هاي موجود در زمينه سلامت شاغلين مي‌باشد؛ هدفي كه تحقق آن توجه همگاني رامي‌طلبد.

      اين روز فرصت مناسبي است تا نسبت به آگاه سازي عموم مردم به خصوص گروه هدف كه شاغلين محيط هاي كاري مي باشند ، در خصوص موازين بهداشت كار و ايمني اقداماتي صورت پذيرد. توجه به سلامت نيروي كار علاوه بر تاثير بر بهره وري نقش محوري در رسيدن به توسعه پايدار دارد و به رشد و تعالي همه جانبه نيروي مولد جامعه و توسعه اجتماعي كمك مي كند .

       از اهداف  بهداشت حرفه اي مي توان به  شناسايي و ارزيابي محيط هاي كاري در كارگاهها، كارخانجات، معادن  و صنايع تحت پوشش، از حيث وجود عوامل زيان آور اعم از  روحي رواني، فيزيكي، شيميايي و...  بهبود شرايط محيط كار با اجراي راهكارهاي مهندسي و مديريتي

        پيشگيري از بيماريها و آسيب هاي شغلي

      - اجراي ارزيابي و اعتبار بخشي در تمام بخش ها و حوزه هاي كاري كليه بيمارستانهاي تحت پوشش استان و پياده سازي اصول بهداشت حرفه اي  و... اشاره كرد كه حصول به اهداف ذكر شده ، نياز به همكاري عموم جامعه و نهادهاي دولتي و خصوصي داشته و لازم است در جهت فرهنگ سازي و حساس نمودن جامعه  در بحث سلامت نيروي كار، تلاش بايسته صورت گيرد.

      دكتر محمد علي دريك در خصوص كاهش استرس شغلي درگفتگو با خبرنگاران به موارد ذيل اشاره نمودند:

      حذف استرس از محيط كار، عامل پيشگيري كننده بيماريهاي شغلي مي باشد و رعايت استانداردها و حذف آن از محيط كار از عوامل كمك كننده اي است كه نيروي كار را حفظ و نگهداري مي نمايد و بايد به آن توجه جدي داشت. در حال حاضر سازمان بين المللي كار، به حذف استرس  از محيط كار توجه خاص داشته كه شيوع و پيدايش عوارض  آن قابل پيشگيري است.

      وجود استرس در محيط كار يكي از مهم ترين و شايع ترين مشكلاتي است كه سلامت جسمي و روحي كارگران را به مخاطره مي اندازد و شيوع عوارض  آن در محيط كار مي تواند ضربات  سنگيني را به پيكر نيروي كار جامعه و  خانواده وارد نمايد.

      عدم رعايت اصول ايمني  و بهداشت و  بدنبال آن بيماريهاي ناشي از كار و مرگ آنها در اثر حوادث  ، بار سنگيني  به دوش جامعه و خانواده هاي  آنان مي گذارد  كه  در پي  حوادث و بيماريهاي  شغلي، نيروي كار و سرپرست خانواده را از دست مي دهيم و اين مي تواند بار مالي و روحي فراواني براي خانواده و افراد جامعه ايجاد نمايد .

      درسال پيش رو، لازم است برنامه‌هاي ايمني و سلامت كار با محوريت  ارتقاء دانش و مهارت كارشناسان درزمينه مديريت استرس محيط كار دركارگاه ها و واحدهاي شغلي بادقت به اجرا در آيد و به رعايت استانداردها توجه ويژه مبذول گردد.

      براين اساس و درراستاي توسعه قوانين ومقررات موضوعه، شناسايي عوامل استرس زاي محيط كار و تشخيص عوارض ناشي از اين استرس ها بايد در دستور كارقرارگيرد.

      اميداست اجراي دقيق و صحيح اين برنامه‌ها، زمينه ارتقاءسطح سلامت شاغلين، به ويژه كارگران سخت كوش را بيش از پيش فراهم آورد.

      سپس به راهكارهايي در خصوص كاهش استرس شغلي اشاره نمودند :

      برنامه‌ريزي متعادلي داشته باشيد

      برنامه‌ها‌، مسووليت‌ها و وظايف روزانه‌تان را تحليل و بررسي كنيد‌. كار مداوم و نداشتن تفريح، صبر شما را در يك لحظه لبريز خواهد كرد. بين كار و تفريح و زندگي خانوادگي‌، فعاليت‌هاي اجتماعي و فردي خود تعادل برقرار كنيد‌.

      *ورزش كنيد ، صبحانه بخوريد، و به موقع و خواب كافي داشته باشيد .

      حتي 10 تا 15 دقيقه دير يا زود آمدن به سر كار، مي تواند تفاوت بين هجوم عصبي شما به ميز كارتان و يا با كمال آرامش رسيدن به محل كار را نشان دهد، پس استرس خود را با دير رفتن به سر كار مضاعف نكنيد.

      *استراحت كوتاه و منظمي براي خود فراهم كنيد

      لحظاتي را به خود استراحت دهيد تا ذهنتان نظم پيدا كند. همچنين سعي كنيد حتي‌الامكان در هنگام ناهار از پشت ميز بيرون بياييد‌. قدم زدن دور از ميز، باعث آرامش خاطر شما و بازدهي بيشتر كارتان خواهد شد‌.

      *از تصميم گيري درب اره مسائل مهم و اساسي، اصلا عجله نكنيد.

      حتي اگر در محيطي هستيد كه دائما شرايط استرس‌زاي آن در حال افزايش است‌،  باز هم مي‌توانيد بر خودتان تسلط داشته و اعتماد به نفستان را حفظ كنيد، بياموزيد كه چگونه نسبت به استرس واكنش نشان دهيد و با روش‌هايي كه مي‌تواند به شما آرامش و انرژي مثبت منتقل كند‌، آشنا شويد‌؛

      *با احساسات دروني خود ارتباط برقرار كنيد ‌و از اين راه، احساسات و هيجانات خود را كنترل كنيد‌. شناخت احساسات فردي نه تنها بر اعتماد به نفس شما مي‌افزايد، بلكه باعث خواهد شد تا كنترل بيشتري روي خود داشته باشيد‌؛

      وي در پايان تصريح كرد كه هيچ توصيه اي بهتر از اين نيست كه"  دل با ياد خدا آرام مي گيرد " و در انجام فرائض ديني كوشا باشيد و در انجام كار نيكو تقوي از افراد سبقت بگيريد.

       

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543263 آخرین به روزرسانی: 08 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 2.3730118274689 seconds.
memoryUsage : 6926Kb