سه شنبه،29 اسفند 1402 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • اطلاعيه مهم بهداشتي
      كد اطلاعيه: 3554
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
      تعداد بازديد: 362

      هم استاني هاي  گرامي ، هم وطنان عزيز

      با توجه به اينكه در زمان بروز پديده گرد و غبار سلامت عمومي با خطرات جدي مواجه ميشود ، لذا در زمان آلودگي هوا به  گرد و غبار، ضروري است  جهت كاهش اثرات منفي اين پديده بر سلامت خود، به توصيه هاي بهداشتي زير توجه فرمايند.

       1-    تارفع مشكل آلودگي هوا حتي الامكان از محيطهاي سرپوشيده ( منزل و يا  محل كار خود  )  خارج نشويد .

      2-     جهت جلوگيري از ورود گرد و غبار به به داخل منازل ، در زمان بروز گرد و غبار كليه دربها وپنجره ها ي محل كار و منزل خود را بسته نگاه داشته و از باز و بسته كردن غير ضروري آنها خودداري فرمائيد . همچنين با استفاده از درزگيرهاي موجود در بازار ، روزنه هاي و درزهاي در و پنجره ها را مسدود نمايند .

      3-    در صورت اجبار به خروج از منزل و يا محل كار ، حتما" از ماسك هاي استاندارد ويژه گرد و غبار  جهت جلوگيري از ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسي ، استفاده نمائيد .

      4-    از  انجام فعاليت بدني ( ورزش هاي سبك و سنگين و فعاليتهاي فيزيكي سخت و دشوار  ) جدا" پرهيز شود  .

      5-    اگر ضروري است كه در هواي آزاد فعاليت كنيد زمان  و شدت فعاليت خود را به حد اقل ممكن كاهش دهيد .

      6-    لازم است كودكان ، سالمندان ، مادران باردار و كليه افرادي كه داراي مشكلات قلبي ، عروقي  و ريوي (نظير  آسم ،  آلرژي ، آمفيزم  و . . .  ) هستند ، تاكاهش آلودگي هوا و اعلام شرايط عادي از طريق دستگاههاي ذيربط  ، در منزل باقي مانده و در صورت نياز ضروري به خروج از منزل  از  ماسك  فيلتر دار  استاندارد استفاده شود .

      *لازم است ماسك بطور كامل به صورت چسبيده و از نفوذ هوا از كنار آن به دهان و بيني جلو گيري شود .

      7-    حتي الامكان از وسائط نقليه عمومي استفاده نموده و از تردد خودروهاي شخصي در سطح شهر ها كه منجر به افزايش غلظت آلاينده هاي هوا ميشود ، جدا" پرهيز گردد .

      8-    مسئولين مدارس و مهدهاي كودك  در زنگهاي تفريح و ورزش ، از حضور دانش آموزان درمحوطه  مدارس و مهدها ممانعت نمايند .

      9-    در هنگام آلودگي هوا سعي كنيم دهان خود را بسته نگهداشته  و از راه بيني نفس بكشيم (بدليل اينكه مژه هاي مجراي بيني  تا حدودي مانع از ورود آلودگي ها به قسمتهاي عمقي تر ريه ميشود) . 

      10- با توجه به وجود ميكرو اورگانيزمهاي فراوان ، مواد شيميايي و ميكرو المنتها در ذرات گرد و غبار ، از قرار دادن مواد غذايي بدون پوشش در معرض هواي آلوده به گرد و غبار خودداري شود.

      11- كليه هموطنان عزيز و از جمله افراد داراي بيماريهاي قلبي عروقي و تنفسي ، در صورت بروز علائمي نظير تنگي نفس ، سرد درد ، سرفه ، تحريك گلو  و . . . ، در اسرع وقت با اوژرانس 115 تماس گرفته و يا به نزديكترين مركز بهداشتي درماني مراجعه نمائيد .

      12-افرادي كه  مبتلا به آسم هستند در صورت  مشاهده نشانه هايي مانند كوتاهي تنفس، سرفه و خس خس كردن و درد قفسه ،      بر نامه درماني خود را دنبال كرده و  و اگر نشانه ها برطرف نشد با پزشك خود مشورت كنند.

      13-مشاركت عمومي و خودداري از هر گونه فعاليت  منجر به افزايش آلودگي هوا  ،  از جمله خودداري از تخريب ساختمان ، آتش زدن  زباله كاه وكلش مزارع كشاورزي و . . .  . امري لازم و ضروري مي باشد .

      14- پس از فروكش كردن گرد و غبار ، جهت جلوگيري از ورود مجدد ذرات گرد و غبار ته نشين شده به هوا ، شهرداريها نسبت به شستشوي خيابانها و معابر عمومي و در صورت امكان شستشوي شاخ و برگ درختان اقدام نمايند .

      15-با توجه به كاهش ديد افقي درزمان بروز پديده گرد و غبارو به منظور پيشگيري از حوادث احتمالي ، لازم است رانندگان وسايط نقليه موتوري از تردد در خيابانها اجتناب نموده و در صورت ضرورت نسبت به رعايت ضوابط راهنمايي و رانندگي ، توجه و احتياط ويژه مبذول نمايند  .

      16-اگر در حال سفر در جاده هستيد و  آلودگي هوا شديد  بوده و ميدان ديد شما را محدود كرده ، خودرو خود را در نقطه مناسب  و امني پارك كرده و تا رفع مشكل و ايجاد امكان ديد كافي از حركت خودداري فرمائيد .

      17- مشاغل آزاد - نيروهاي راهور پليس كارگران شهرداري و ساير افرادي كه نياز مبرم به ارائه خدمات آنان در هواي آزاد  مي باشد ، حتما" از وسايل حفاظت  تنفسي و بخصوص ماسك هاي مناسب ويژه آلودگي هوا (نظير؛ ماسكهاي  P2 ، P3 يا 3M ) استفاده نمايند .

      اخطاريه واعلاميه هاي مربوط به وضعيت هوا را از طريق وسايل ارتباط جمعي ( راديو ، تلويزيون و . . .) بطور مداوم دنبال كنيد .

       

      گروه مهندسي بهداشت محيط

      روابط عمومي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي لرستان  

       




دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543248 آخرین به روزرسانی: 29 اسفند 1402

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 5.7718050479889 seconds.
memoryUsage : 6046Kb