پنج شنبه،06 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • اطلاعيه مهم بهداشتي
      كد اطلاعيه: 3559
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
      تعداد بازديد: 394

      در زمان آلودگي هوا به گرد و غبار، سلامت عمومي با خطرات جدي مواجه ميشود

      اطلاعيه مهم  بهداشتي

      هم استاني هاي  گرامي، هم وطنان عزيز

      با توجه به اينكه در زمان آلودگي هوا به گرد و غبار، سلامت عمومي با خطرات جدي مواجه ميشود، لذا ضروري است، جهت كاهش اثرات منفي اين پديده بر سلامت خود، به توصيه هاي بهداشتي زير توجه فرماِِييد:

       

      1-    در زمان بروز گرد و غبار، حتي الامكان از محيطهاي سرپوشيده (منزل و يا  محل كار خود) خارج نشويد.

      2-     جهت جلوگيري از ورود گرد و غبار به داخل منازل و ...، در زمان بروز گرد و غبار، كليه دربها وپنجره ها ي محل كار و منزل خود را بسته نگاه داشته و از باز و بسته كردن غير ضروري آنها خودداري فرمائيد. همچنين با استفاده از نوارهاي درزگير(موجود در بازار)، روزنه هاي و درزهاي در و پنجره ها را مسدود نماييد.

      3-    در صورت اجبار به خروج از منزل و يا محل كار، حتما" از ماسك هاي استاندارد ويژه گرد و غبار  جهت جلوگيري از ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسي، استفاده نمائيد.

      4-    از  انجام فعاليت بدني(ورزش هاي سبك و سنگين و فعاليتهاي فيزيكي سخت و دشوار) جدا" پرهيز شود.

      5-    اگر ضروري است كه در هواي آزاد فعاليت كنيد، زمان و شدت فعاليت خود را به حد اقل ممكن كاهش دهيد.

      6-    لازم است كودكان، سالمندان، مادران باردار و كليه افرادي كه داراي مشكلات قلبي، عروقي  و ريوي (نظير  آسم،  آلرژي، آمفيزم  و . . .  ) هستند، تاكاهش آلودگي هوا و اعلام شرايط عادي از طريق دستگاههاي ذيربط، در منزل باقي مانده و در صورت نياز ضروري به خروج از منزل، از  ماسك  فيلتر دار  استاندارد استفاده شود.

      *لازم است ماسك بطور كامل به صورت چسبيده و از نفوذ هوا از كنار آن به دهان و بيني جلو گيري شود.

      7-    حتي الامكان از وسائط نقليه عمومي استفاده نموده و از تردد خودروهاي شخصي در سطح شهر ها كه منجر به افزايش غلظت آلاينده هاي هوا ميشود، پرهيز گردد.

      8-    مسئولين مدارس و مهدهاي كودك، در زنگهاي تفريح و ورزش، از حضور دانش آموزان درمحوطه مدارس و مهدها ممانعت نمايند.

      9-    در هنگام آلودگي هوا، سعي كنيم دهان خود را بسته نگهداشته  و از راه بيني نفس بكشيم (بدليل اينكه مژه هاي مجراي بيني  تا حدودي مانع از ورود آلودگي ها به قسمتهاي عمقي تر ريه ميشود). 

      10-  با توجه به وجود ميكروبهاي فراوان، مواد شيميايي و...، در ذرات گرد و غبار، از قرار دادن مواد غذايي بدون پوشش(بصورت روباز) در معرض هواي آلوده به گرد و غبار خودداري شود.

      11-  كليه هموطنان عزيز و از جمله افراد داراي بيماريهاي قلبي-عروقي و تنفسي، در صورت بروز علائمي نظير تنگي نفس، سرد درد، سرفه، تحريك گلو و ...، در اسرع وقت با اوژرانس 115 تماس گرفته و يا به نزديكترين مركز بهداشتي درماني مراجعه نمائيد.

      12- افرادي كه  مبتلا به آسم هستند در صورت  مشاهده نشانه هايي مانند كوتاهي تنفس، سرفه و خس خس كردن و درد قفسه سينه،  بر نامه درماني خود را دنبال كرده و اگر نشانه ها برطرف نشد، با پزشك خود مشورت كنند.

      13- مشاركت عمومي و خودداري از هر گونه فعاليت كه منجر به افزايش آلودگي هوا ميشود،  از جمله؛ خودداري از تخريب ساختمان ، آتش زدن  زباله كاه وكلش مزارع كشاورزي و ...، امري لازم و ضروري مي باشد.

      14-  پس از فروكش كردن گرد و غبار، جهت جلوگيري از ورود مجدد ذرات گرد و غبار ته نشين شده به هوا، شهرداريها نسبت به شستشوي خيابانها و معابر عمومي و در صورت امكان شستشوي شاخ و برگ درختان اقدام نمايند.

      15- با توجه به كاهش ديد افقي درزمان بروز پديده گرد و غبارو به منظور پيشگيري از حوادث احتمالي، لازم است رانندگان وسايط نقليه موتوري از تردد در خيابانها اجتناب نموده و در صورت ضرورت نسبت به رعايت ضوابط راهنمايي و رانندگي، توجه و احتياط ويژه مبذول نمايند.

      16- اگر در حال سفر در جاده هستيد و آلودگي هوا شديد  بوده و ميدان ديد شما را محدود كرده، خودرو خود را در محل مناسب و امن پارك كرده و تا رفع مشكل و ايجاد امكان ديد كافي، از حركت خودداري فرمائيد.

      17-  مشاغل آزاد - نيروهاي راهور پليس كارگران شهرداري و ساير افرادي كه نياز مبرم به ارائه خدمات آنان در هواي آزاد مي باشد،حتما" از وسايل حفاظت تنفسي و بخصوص ماسك هاي ويژه گردوغبار(نظير؛ ماسكهاي  P2 يا 3M) استفاده نمايند.

      اخطاريه واعلاميه هاي مربوط به وضعيت هوا را از طريق وسايل ارتباط جمعي( راديو، تلويزيون و ...)، بطور مداوم دنبال كنيد.

      گروه مهندسي بهداشت محيط

      روابط عمومي معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي لرستان  




دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543323 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.5450439453125 seconds.
memoryUsage : 5962Kb