چهارشنبه،05 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • نكات مهم در هنگام استفاده از ظروف مسي
      كد خبر: 13829
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      تعداد بازديد: 113

      نكات مهم در هنگام استفاده از ظروف مسي

       بهترين ظروف براي طبخ مواد غذايي، ظروف مقاوم به حرارت هستند كه به هيچ وجه مواد سمي را به مواد غذايي در حال طبخ وارد نمي‌كنند از جمله ظروف شيشه‌اي و پيركس‌ها در مقابل بدترين ظروف، تفلون‌هايي هستند كه دچار خراشيدگي هرچند كوچك شده‌اند . مس از يك طرف فلزي پر واكنش است و در مقابل حرارت به راحتي با مواد غذايي واكنش نشان مي دهد و در طولاني مدت بدن را دچار مسموميت (با حالت تهوع و استفراغ، اسهال و سردرد) مي كند و با اختلالاتي در عملكرد كبد، تشكيل گلبول‌هاي قرمز و عملكرد سيستم ايمني بدن همراه است.

       يكي از مضرات ظروف مسي اكسيد شدن آنهاست كه بسيار خطرناك است وظروف مسي قديمي كه لعاب ندارد پخت غذا در آن صحيح نيست . مس قرمز به مرور زمان در مجاورت هوا اكسيد مي شود و به سبز خاكستري تغيير رنگ مي دهد كه براي سلامت مضر است. استفاده از ظروف مسي در صورتي مجاز است كه توسط لايه اي از يك فلز ديگرمثل قلع ، استيل يا نيكل پوشانده شده باشند و به اصطلاح بايد سفيد شده باشند تا از ورود مس به غذا جلوگيري كنند. در صورتي كه ظروف مسي، قلع اندود نشده باشد، ورود مس به غذا در طولاني مدت، سبب تاثير نامطلوبي بر احشاء و اندام داخلي بدن شده وذخيره شدن آن در كبد به مرور به از كار افتادن اين عضو، كمك مي‌كند . نكته قابل توجه اينكه قلع اندود شدن بايد به صورت اصولي و بدون سرب انجام شده باشد در غير اين صورت اگر قلع همراه با سرب باشد آسيب هاي جبران ناپذيري به بدن وارد خواهد كرد. سرب وارد شده در بدن، در كبد تجمع كرده ومسموميت با سرب به مراتب از مسموميت با مس براي انسان خطرناكتر بوده و در طول زمان موجب آسيب به سيستم عصبي (مغز) و استخوان ها مي شودو قطعا كبد قدرت مبارزه با چنين چيزي را نداشته و شخص دچار مرگ تدريجي مي شود.

      مس بهترين رساناي حرارت بوده و بسيارسريع و يكنواخت داغ مي‌شود از جمله ظروفي هستند كه سبب تخريب و آسيب به روغن هاي مصرفي درون آن مي شوند بنابراين هنگام استفاده از اين ظروف نيز بهتر است، از حرارت كم يا متوسط استفاده شود.

      استفاده از اين ظروف بسيار با احتياط و دقت بايد صورت گيرد . مراجع علمي از جمله سازمان غذا و داروي امريكا (FDA) استفاده از ظروف مسي را براي پخت و پز به ويژه غذاهائي كه ماهيت اسيدي و ترش دارند توصيه نمي كنند  چون لايه داخلي ظرف را از بين مي‌برند و باعث ورود بيش از اندازه مس به غذا و بدن مي‌شود وباعث اختلال در  جذب كلسيم و آهن را شده و در كبد رسوب كرده و مسموميت ايجاد مي‌كند .

      در هنگام طبخ غذا، از قاشق‌هاي پلاستيكي يا چوبي استفاده شود زيرا قاشق‌هاي فلزي ممكن است به لعاب ظرف آسيب برسانند يا خش بردارد . ظرف داغ را بلافاصله داخل آب سرد يا فريزر نبايد قرار داد، ابتدا بايد ظرف به تدريج خنك شود وسپس به آهستگي شسته شوند تا لايه قلع اندود آن از بين نرود.

       

       تهيه كننده : شبنم دالوند رئيس گروه بهبود تغذيه معاونت بهداشت

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543323 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 5.5142781734467 seconds.
memoryUsage : 6886Kb