جمعه،07 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • آشنايي با بيماري وبا و راههاي پيشگيري از آن
      كد خبر: 13863
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
      تعداد بازديد: 120

      آشنايي با بيماري وبا و راههاي پيشگيري از آن

       وبا يك بيماري حاد اسهالي است كه به علت عفونت روده‌ها با باكتري به نام «ويبريو كلرا» به وجود مي‌آيد . آلودگي با اين ميكروب در نتيجه نوشيدن آب‌هاي آلوده يا خوردن غذاهاي خام يا نيمه‌خام مثل سبزيجات يا ماهي به وجود مي‌آيد. اين بيماري بيشتر در نقاط گرم و مرطوب ديده مي شود. اين بيماري بيشتر در فصول گرم و اغلب از ارديبهشت تا آبان بروز مي كند

      راه هاي انتقال:

      دستهاي آلوده، آب آلوده، غذاي آلوده، ميوه و سبزيجات آلوده، تماس با مواد دفعي و استفراغ بيماران و لوازم آلوده بيمار

      علائم بيماري :

      حدود 90 درصد بيماران بدون علامت بوده يا اسهال خفيف دارنددر موارد وباي علامت دار با اسهال آبكي حجيم بدون تب يا زورپيچ شكم آغاز مي گردد. مدفوع بيماران وبايي، ظاهر مايع شفاف آغشته به موكوس سفيد رنگ دارد كه دراصطلاح مدفوع آب برنجي نام دارد و معمولا بدون بو مي باشد يا بوي خفيف ماهي مي دهد. ممكن است استفراغ شديد باشد و كرامپ هاي دردناك در پاها از علائم شايع هستند در موارد شديد بيماري، زورپيچ در معده يا درد دستها و پاها ممكن است وجود داشته باشد. بيماران مبتلا به وباي شديدا بدحال ممكن است تا 10 درصد از وزن بدن خود را از طريق اسهال و استفراغ از دست بدهند. در موارد بسيار شديد از دست دادن مايع مي تواند تا ميزان يك ليتر در ساعت در مدت 24 ساعت اوليه بيماري برسدو بيمار دچار شوك شود

      درمان :
      اكثر بيماران وباي التور را مي توان تنها با تجويز محلول خوراكي (ORS) درمان كرد.در موارد شديدتر، بايد بيمار را بلافاصله به مراكز بهداشتي و درماني جهت درمان با سرم و دارو انتقال داد.كشف سريع و به موقع و شروع درمان، اساس موفقيت در درمان بيماران وبايي مي باشد.

      سه قاعده ساده در پيشگيري از بيماري وبا وجود دارد:

      از غذاي پخته استفاده كنيد ، آب آشاميدني را بجوشانيد يا كلر بزنيد، دست هاي خود را با آب و صابون بشوييد.

      راههاي پيشگيري از بيماري وبا عبارتند از:

      1-   بهداشت مواد غذايي :

      در تهيه غذاي سالم به منظور پيشگيري از بيماري وبا به نكات زير توجه كنيد :مواد غذايي را كاملا بپزيد بخصوص گوشت ماهي و سبزيجات ،غذاي پخته را فوراً بخوريد، مواد غذايي پخته را به دقت نگهداري كنيد، غذاي پخته را كاملاً حرارت دهيد، از تماس مواد غذايي خام و پخته جلوگيري كنيد، مكررا دست‌ها را بشوييد، تمام سطح آشپزخانه را تميز نگهداريد، ظرف ها و لوازم آشپزي را با آب و مايع ظرفشويي بشوييد، ، تخته برش مواد غذايي را با آب و مايع ظرفشويي بشوييد از آب سالم استفاده كنيد، مواد غذايي كنسرو شده خشك شده و اسيدي بايد سالم باشند، فقط از ميوه هايي مانند موز و پرتقال استفاده كنيد كه به تازگي پوست آنها كنده شده است.

      حتي اگر آب پاكيزه به نظر برسد ممكن است حاوي ميكروب وبا باشد بايد هميشه از آب سالم استفاده كنيد

      دو روش سالم سازي آب آشاميدني.:آب را داخل ظرف مناسبي بريزيد و به مدت يك دقيقه بجوشانيد تا ميكروب وبا از بين برود، كلر ميكروب‌ وبا را از بين مي‌برد ۳ قطره از محلول كلر مادر را به يك ليتر آب اضافه كنيد آن را خوب به هم بزنيد و پيش از آشاميدن نيم ساعت صبر كنيد.

      روش تهيه كلر مادر: ۳ قاشق غذاخوري ( ۳۳ گرم) از پودر سفيد كننده را در 1 ليتر آب حل كنيد(اين مقدار درباره پودر سفيد كننده اي است كه غلظت كلر آن ۳۰ درصد وزن است در صورتي كه پودر سفيد كننده موجود در بازار نوع متفاوتي است از بر حسب غلظت كلر آن را محاسبه و تهيه كنيد)

      در صورتي كه آب پاكيزه به طور سالم و خيره نشود ممكن است مجددا آلوده شود آب آشاميدني را در ظرفي تميز با منفذ برداشت كوچك يا درپوش دار نگهداري كنيد، آب ذخيره را در كمتر از ۴۲ ساعت مصرف كنيد. آب ذخيره را دور از دسترس كودكان و حيوانات نگهداري كنيد آب را از ظرف نگهداري به داخل ليوان يا ظرف هاي مصرفي بريزيد و ليوان خود را وارد ظرف نگهدارنده نكنيد.

      2-   شستن دستها

      ميكروب وبا قابل رويت نيست ممكن است اين ميكروب بدون آگاهي شما از طريق دست هاي تان منتقل شود پس هميشه به شستن دستها اهميت بدهيد و پس از اينكه از توالت استفاده كنيد يا كودك را به توالت ببريد، پيش از اين كه غذا را تهيه يا سرو كنيدو پيش از اينكه غذا بخوريد يا به كودك غذا بدهيد، دستهايتان را بشوئيد. هميشه از صابون يا خاكستر استفاده كنيد از مقدار زياد آب استفاده كنيد تمام قسمتهاي دست را بشوييد كف و پشت دست بين انگشتان و زير ناخن ها.

      3-   استفاده از توالت بهداشتي

      ميكروب وبا در مدفوع زنده مي ماند حتي افرادي كه سالم هستند ممكن است كه ميكروب را در مدفوع خود داشته باشند پس هميشه از توالت استفاده كنيد، اگر توالت نداريد حتما اقدام به ساخت آن كنيد، توالت را هميشه تميز نگه داريد، مدفوع كودكان را در توالت بريزيد، پس از استفاده از توالت دست هاي خود را با آب تميز و صابون يا خاكستر بشويد

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543328 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.71778082847595 seconds.
memoryUsage : 6931Kb