حوادث ترافيكي در جامعه ما يكي از خطرات تهديد كننده سلامتي است. آمارهاي ارائهشده درايران نشان ميدهدكه پس ازبيماريهاي قلبي عروقي،حوادث ترافيكي دومين علت مرگ و ميردرهمه گروههاي سني واولين عامل مرگ درگروه سني زير 40 سا ل است.
تجربه نشان داده است كه حوادث ترافيكي همگي قابل پيش گيري هستند. راهكارهاي مؤثر و سياستگذاري صحيح باعث كاهش حوادث ترافيكي در كشورهاي صنعتي شده است. رعايت اصول ايمني شامل بستن كمربند ايمني، استفاده ازصندلي كودك و كلاه ايمني، قوانين مربوط به مصرف الكل، مواد و دارو و اعمال اين قوانين، توجه به سرعت مجاز و طراحي جادهها از عوامل اين موفقيت محسوب ميشوند.
توصيه هاي خودمراقبتي در زمينه كاهش حوادث ترافيكي:
آموزش عمومي در برخورد با مصدوم: بسياري از مرگوميرهاي ناشي از تصادفات در صحنه حادثه رخ ميدهد، لذا آشنايي عمومي افراد با نحوه برخورد با مصدومين ميتواند نجاتبخش جان افراد بسياري شود.
آشنا نمودن مردم به اصول ايمني: به عنوان يك پيشگيري سطح اول در كاهش موارد سوانح ترافيكي و آسيبهاي ناشي از آن نقش دارد.
استفاده از تجهيزات ايمني: نظير كمربند ايمني و صندلي كودك.
رعايت دقيق سرعت مجاز
خودداري از مصرف دارو، الكل و مواد حين و قبل از رانندگي
استراحت كافي قبل از رانندگي طولاني (براي پيشگيري از خواب آلودگي راننده)
خودداري از سبقت غير مجاز
احترام به قوانين راهنمائي و رانندگي
استفاده از صندلي مخصوص اطفال، نوزادان و اطفال زير 3 سال نيازمند آنند كه به شكل مناسبي در صندلي مناسبي نشانده شوند. مرگ كودكان و يا آسيب شديد آنها در تصادف ات رانندگي كه در صندلي جلو خودرو بدون كمربند نشستهاند تقريباً 9 برابر بيشتر از كودكاني است كه در همين صندلي از كمربند استفاده ميكنند و در كساني كه در صندلي عقب سمت چپ بدون كمربند مينشينند اين رقم تقريباً 2 برابر است.
عبورعابران از خطكشي و پل عابر پياده
استفاده از شب نما و لباسهاي روشن در شب توسط عابرين پياده)عدم استفاده از لباس تيره در شب(
خودداري از خوردن، آشاميدن، صحبت با سرنشينان خودرو و صحبت با موبايل توسط راننده حين رانندگي
|