يکشنبه،02 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • 29 دي ماه روز هواي پاك
      كد اطلاعيه: 4194
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      تعداد بازديد: 216

      29 دي ماه روز هواي پاك

       29دي ماه روز هواي پاك نام گذاري شده است . هدف از اعلام روز ملي هواي پاك ايجاد حساسيت در بين اقشار مختلف جامعه است و از آنجا كه راهكار اصلي كاهش آلودگي هوا ، مشاركت مردمي و افزايش هماهنگي بين بخشي مي باشد اين روز مي تواند شروع اين عزم ملي باشد.شعار امسال "هواي پاك، مسئولان، مردم"

       

      توصيه هاي بهداشتي در زمان بروز پديده گرد و غبار و آلودگي هوا

      اقدامات احتياطي زير مي تواند به شما كمك كند تا خود را از اثرات سوء گرد و غبار حفظ كنيد و اثرات نامطلوب اين پديده را بر سلامت خود به حد اقل برسانيد:
      از فعاليت درخارج از منزل اجتناب كنيد. اگر الزاما بايستي در هواي آزاد فعاليت كنيد زمان آن را به حد اقل ممكن كاهش دهيد.
      از ورزش سنگين به ويژه اگر داراي مشكلات تنفسي و آسم هستيد خودداري كنيد.
      در خانه يا محيط هاي بسته بمانيد و درها و پنجره ها را بسته نگاه داريد. درصورت امكان در اماكن داراي سيستم تهويه مطبوع بمانيد.
      اگر داراي آسم هستيد يا نشانه هايي مانند كوتاهي تنفس، سرفه و خس خس كردن و درد قفسه سينه را مشاهده كرديد برنامه درماني خود را دنبال كنيد و اگر نشانه ها برطرف نشد با پزشك خود مشورت كنيد.

      ايمني در شرايط بروز پديده گرد و غبار

      در زمان بروز اين پديده ميزان ديد به سرعت كاهش مي يابد. اگر در چنين شرايطي در جاده هستيد و كاهش عمق ديد بر توانايي ديد شما تاثير مي گذارد آهسته تر برانيد و در صورت لزوم با توجه كامل به علايم راهنمايي و رانندگي تا بر طرف شدن شرايط حاد، اتومبيل خود را در نقطه امني متوقف نماييد. اگر اتومبيل شما داراي سيستم تهويه مطبوع است آن را در وضعيت چرخش مجدد هوا قرار دهيد تا گرد و غبار ورودي به اتومبيل شما كاهش يابد. توجه به اين موارد مي تواند در كاهش اثرات جانبي گرد و غبار موثر باشد:
      براي جلوگيري از آلودگي مواد غذائي و آب آشاميدني استفاده از پوشش مناسب براي مواد غذائي آماده مصرف ضروري است. لازم است مواد غذائي قبل از نگهداري در يخچال از ذرات و گرد و غبار زدوده شوند. براي كاهش تماس با گرد و غبار در محيط زندگي، نظافت روزانه توصيه مي شود

       آيا استفاده از ماسك در زمان بروز گرد و غبار به ما كمك مي كند؟
      ماسك هاي كاغذي معمولي و دستمال نمي توانند جلوي ورود ذرات ريز گرد و غبار به سيستم تنفسي ما را بگيرند و بنابراين استفاده از آن ها توصيه نمي شود. ماسكهاي ويژه اي كه با عنوان1و 2 P عرضه مي شوند براي اين شرايط تا حدي مناسب است.

      در استفاده از ماسك بايد به نكات زير توجه كرد:


      پوشيدن آنها باعث احساس گرما شده و معمولا راحت نيست. اگر ماسك بطور كامل اطراف بيني و دهان را نپوشاند، مثلا براي افرادي كه محاسن بلندي دارند و راه نفوذ براي هوا باقي باشد، تاثيرچنداني ندارد. اين ماسك ها آلاينده هاي گازي هوا مانند منوكسيد كربن را نمي گيرد. تنفس با استفاده از ماسك از حالت معمولي دشوار تر است و افراد داراي سوابق بيماري قلبي عروقي و تنفسي بايد با پزشك خود مشورت نمايند. استفاده از اين ماسك ها براي افراد سالمي كه به ناچار بايد در زمان بروز پديده گرد و غبار در بيرون بمانند، قابل توصيه است.

       

       فایل پیوست
       
      1.pdf375.44  کيلوبايت
      1pdf.pdf379.58  کيلوبايت
      untitled.png494.49  کيلوبايت



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543316 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 1.2169270515442 seconds.
memoryUsage : 6924Kb