شنبه،01 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • روز جهاني بهداشت
      كد اطلاعيه: 4286
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      تعداد بازديد: 89

      روز جهاني بهداشت

       

      "سلامت براي همه: پوشش همگاني سلامت براي همه، در هر مكان"

      سازمان جهاني بهداشت از بدو تأسيس با برنامه ريزي دقيق در پنج قاره جهان به خصوص نقاط بحران خيز به مبارزه با بيماري ها و علل آن پرداخته است و با آموزش و ترويج فرهنگ بهداشت از طريق شعارهايي كه همه ساله در روز جهاني بهداشت در دستور كار كشورهاي جهان قرار داد، توانست طي حدود هفتاد سال، بيش از كل تاريخ بشر دنيا را از شر بسياري از بيماري ها برهاند.

      ۷آوريل نماد سالگرد تاسيس سازمان جهاني بهداشت (WHO) در سال ۱۹۴۸ است و اين روز فرصتي براي تمام افراد جامعه فراهم ميكن، تا در جهت انجام فعاليتهايي كه منجر به بهبود سلامت مي شوند، تلاش كنند.

      سازمان جهاني بهداشت سال گذشته شعار «پوشش همگاني سلامت» را انتخاب كرد و از آنجا كه مراقبت بهداشتي اوليه يك جز حياتي در دستيابي به سلامتي براي همه مي باشد، شعار مذكور امسال همچنان ادامه دارد و موضوع مراقبت بهداشت اوليه براي پوشش همگاني سلامت براي سال ۲۰۱۹، انتخاب شده است.

      پوشش همگاني سلامت چيست؟
      پوشش همگاني سلامت به اين معني است كه همه افراد جامعه، خدمات مورد نياز سلامت را در هر مكان و در هر زماني كه به آنها نياز دارند بي هيچ فشار مالي دريافت كنند .خدماتي كه به اندازه كافي با كيفيت است و باعث بهتر شدن وضعيت سلامت افراد دريافت كننده خدمت مي‌شود.
      حفاظت مردم در مقابل پرداخت هزينه هاي سلامت از جيبشان، خطر فقر و نداري را كاهش مي دهد. چرا كه يك بيماري ناخواسته باعث استفاده از پس انداز، فروش سرمايه و يا گرفتن وام براي تامين هزينه مي شود و اين امر اثري منفي در آيندهِ‌ي فرد بيمار ، خانواده و فرزندانش دارد.
      چرا روي پوشش همگاني سلامت تمركز شده است؟
      پوشش همگاني سلامت بر اساس اساسنامه سازمان جهاني بهداشت در سال ۱۹۴۸ تعريف شده است و سلامتي را حق اصلي بشر مي‌داند و تعهديست كه مطمئن شويم همه به بالاترين سطح قابل دستيابي سلامت مي رسند.با اين وجود، هنوز حدود ۱۰۰ ميليون نفر به دليل پرداخت هزينه هاي سلامتشان به فقر مطلق دچارمي‌شوند و دست كم نيمي از جمعيت جهان از دسترسي كامل به خدمات اوليه سلامت محروم هستند.
      البته پوشش همگاني سلامت به معني پوشش رايگان براي تمام مداخلات بهداشتي نيست. صرف نظر از هزينه، هيچ كشوري قادر به ارائه تمام خدمات سلامت رايگان به طور پايدار نمي باشد. پوشش همگاني سلامت در مورد حصول اطمينان از برخورداري ازحداقل خدمات بهداشتي و نيز تضمين گسترش پوشش مداوم خدمات بهداشتي مي ياشد.
      پوشش همگاني سلامت فقط در مورد درمان هاي پزشكي براي افراد نيست بلكه شامل خدمات براي كل جامعه، مانند كمپين هاي سلامت عمومي مي باشد مانند اضافه كردن فلورايد به آب و يا كنترل محيط هاي پرورش پشه كه باعث انتقال بيماري مي شوند. كشورها مي توانند اقداماتي انجام دهند تا با سرعت بيشتري به سمت پوشش همگاني سلامت پيش رفته و سلامتي همه افراد را بهبود و موفقيت هاي بدست آمده را حفظ كنند و نظام بهداشتي در تمامي كشورها درجهت رسيدن به پوشش همگاني سلامت نياز به تقويت دارد.

       

       فایل پیوست
       
      روز جهاني بهداشت 7.07  کيلوبايت



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543316 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 6.6200351715088 seconds.
memoryUsage : 7081Kb