شنبه،11 فروردين 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • اطلاعيه ي مهم بهداشتي
      كد خبر: 16936
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      تعداد بازديد: 124

      اطلاعيه ي مهم بهداشتي به مناسبت عيد سعيد قربان و اقدامات ذبح بهداشتي دام

       گشت مشترك با حضوركارشناسان بهداشت محيط ، مبارزه با بيماري ها و اداره دامپزشكي جهت نظارت بيشتر بر كاركشتار گاه ها و مراكز كشتار دام در روز عيد قربان شروع شد .

      هموطنان عزيز هنگام ذبح دام به نكات زير توجه نمايند.

      1. توصيه مي‌شود براي خريد دام  به  اماكني كه زير نظر سازمان دامپزشكي كشور بوده و دام‌هاي عرضه شده در آنها مورد تاييد سازمان دامپزشكي كشور است ، مراجعه شود.
      2. بهترين مكان براي ذبح دام كشتارگاه  است. اما اشخاصي كه مايل به قرباني كردن يا ذبح دام باشند، لازم است به اين نكات توجه كنند. نكته اول جايگاه ذبح دام است ؛ محلي كه براي ذبح دام انتخاب مي‌شود ، بايد تميز و قابل شستشو و ترجيحا با كف كاشي و سراميك باشد. از ذبح دام در محل‌هاي آلوده ، غيرقابل شستشو ، كنار كوچه و خيابان به علت خطر آلودگي بايد بپرهيز شود.  لازم است محلي كه براي اين‌كار انتخاب مي‌شود داراي نور كافي ، تهويه مناسب و مجراي فاضلاب باشد.
      3. بهداشت فرد ذبح‌كننده بسيار مهم است . بايد از لباس كار مخصوصي براي ذبح دام استفاده شود و بعد از ذبح شسته شود .
      4. پيش از ذبح دام ، محل بايد علاوه بر دترجنت ، با يك ماده ضدعفوني غيرسمي گندزدايي شود. بايد توجه داشت كه خون و پس‌مانده‌هاي ناشي از كشتار به سرعت فسادپذير بوده و منبع بالقوه‌اي از نظر عفونت هستند. بهتر است علاوه بر استفاده از دترجنت ، از يك ماده ضدعفوني گندزدا بعد از عمل ذبح ، در محل مربوطه استفاده شود. در هنگام تماس با خون و احشاء حيوان ، چه هنگام ذبح و چه هنگام قطعه قطعه كردن گوشت تازه در منازل از دستكش استفاده شود.
      5. تمام ابزار و ظروف مورد استفاده بايد تميز و بهداشتي بوده و چاقو بعد از ذبح شسته و ضدعفوني شود .
      6. استفاده از يك چاقو براي ذبح تعداد بيشتري دام به هيچ عنوان صحيح نبوده و ممكن است سبب انتشار آلودگي از لاشه بيمار به ساير لاشه‌هاي سالم شود . چاقويي كه براي بريدن امعا و احشا استفاده مي‌شود بايد حتما با يك ماده گندزدا ، ضدعفوني شود.
      7. همچنين هوا ، محيط و پشم گوسفند و يا تماس قسمت‌هاي بيروني بدن حيوان با بخش داخلي پس از باز كردن لاشه ، احتمال آلودگي گوشت با انواع ميكروارگانيسم‌ها را افزايش مي‌دهد و اين گوشت‌ها بيماري‌زا خواهند بود .
      8. خون ريخته شده حيوانات هم مي‌تواند سبب سرايت شود و محلي را كه خون ريخته شده علاوه بر شستن با آب بايد با مواد ضدعفوني‌‌كننده شستشو داد .
      9. نكته مهم ديگر ، جمع‌آوري پس مانده‌هاي حاصل از كشتار است . محتويات روده بيشتر دام‌ها حاوي عوامل عفونت‌زا مانند اي‌كولاي و سالمونلا است و به علت فسادپذيري بالاي اين اعضا ، لازم است هرچه سريع‌‌تر با روش‌هاي ويژه نسبت به جمع‌آوري و دفع آنها اقدام شود. در كشتارگاه‌هاي صنعتي پس‌مانده‌هاي ناشي از كشتار سوزانده مي‌شوند ولي در ذبح‌هاي غيركشتارگاهي حتي اگر اين پس‌مانده‌ها به درستي بسته‌بندي و در كيسه‌هاي نايلوني به عنوان زباله دور انداخته شوند ، باز اهميت بيماري‌زايي آنها به قوت خود باقي مي‌ماند و براي محيط‌زيست نيز آلوده‌كننده هستند .

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543263 آخرین به روزرسانی: 08 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.52711796760559 seconds.
memoryUsage : 6882Kb