سه شنبه،29 اسفند 1402 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • روز جهاني يادبود قربانيان حوادث ترافيكي (سومين يكشنبه نوامبر هرسال)
      كد اطلاعيه: 4563
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
      تعداد بازديد: 113

      روز جهاني يادبود قربانيان حوادث ترافيكي (سومين يكشنبه نوامبر هرسال)

       روز جهاني يادبود قربانيان حوادث ترافيكي (سومين يكشنبه نوامبر هرسال)

      مقدمه:

      مرك ومير ،صدمات و ناتوانايي هاي ناشي از حوادث ترافيكي ازجمله چالش هاي مهم تاثير گذار برسلامت جامعه محسوب مي شوند، به طوري كه حوادث وتصادفات رانندگي مهم ترين دليل مرگ ،ناتواني وبستري شدن دربيمارستان را تشكيل مي دهند كه عوارض اقتصادي واجتماعي چشمگيري به دنبال دارند.

      براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني در سال 2015 ،سالانه بيش از 25/1 ميليون نفر در دنيا به علت تصادفات رانندگي جان خودرا از دست مي دهند 90 درصد موارد مرگ ناشي از حوادث ترافيكي مربوط به كشورهاي با درآمد كم يا متوسط است؛ يعني كشورهايي كه 84 درصد جمعيت و 53 درصد وسايل نقليه را در خود جاي داده اند

      حوادث ترافيكي به عنوان هشتمين عامل مرگ ومير در جهان به شمار مي آيند تعداد كلي مصدوميت هاي ترافيكي در جهان رو به افزايش است. ايران نيز از اين امر مستثني نيست ،حوادث رانندگي در ايران پس از بيماريهاي قلبي عروقي دومين عامل مهم مرگ و ناتواني به حساب مي آيند.در ايران حوادث رانندگي بالاترين بار بيماريها را به خود اختصاص مي دهند.

      فاكتورهاي انساني (رفتاري) را به عنوان عامل اصلي در 95% كل تصادفات دانسته اند كه آموزش در زمينه اصلاح و يا بهبود فاكتور هاي انساني (رفتاري) مرتبط با رانندگي بالاخص در گروه جوانان ضروري به نظر ميرسد.

      عابران پياده، دوچرخه سواران، موتور سواران و رانندگان دوچرخه هاي موتوري در مقايسه با رانندگان و مسافران اتومبيل ها و وسايل نقليه موتوري بزرگتر، بيشتر در معرض خطر هستند و از آنها به عنوان كاربران پرخطر راه ها ياد مي شود. رانندگان در اين ميان بيشترين نقش را در پيشگيري از حوادث ترافيكي دارند؛ به طوري كه يك راننده با رانندگي غير ايمن نه تنها جان خود، بلكه جان گروه بسياري از افراد جامعه از جمله عابرين پياده ، سرنشينان خودرو خودرو ديگر وسايل نقليه را به خطر مي اندازد.

      امنيت راهها يك اتفاق نيست بلكه تحقق آن به اراده قوي ملي و برنامه هاي متمركز، منسجم و مداوم در واحدهاي مرتبط بستگي دارد. چهار اصل مهم ايمني در جامعه عبارت اند از:

      1.         باور ايمني

      2.         احترام به قوانين

      3.         دسترسي به ملزومات ايمني

      4.         دانش به كارگيري صحيح وسايل ايمني

      * پس اگر قوانين رعايت شوند ، مطمئناً سفر سالمي خواهيم داشت. اگر به آنها بي توجه باشيم، با دست خودمان براي خود و ديگران حادثه مي آفرينيم. با احتياط و با اجراي قانون، صحيح و سالم به مقصد برسيم.




دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543248 آخرین به روزرسانی: 29 اسفند 1402

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.27053999900818 seconds.
memoryUsage : 5964Kb