شنبه،01 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • انتخاب لرستان به عنوان استان پايلوت پيشگيري از خودكشي به خاطر عملكرد مثبت آن
      كد خبر: 17853
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
      تعداد بازديد: 273

      با عملكرد مناسب معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي ؛ استان لرستان پايلوت برنامه ملي پيشگيري از خود كشي انتخاب شد

      دكتر حاجبي مدير كل دفتر سلامت روان، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي كشور در نشستي كه صبح امروز با حضور رياست ، اعضا هيات رئيسه و روساي شبكه ها و بيمارستان هاي استان برگزار شد ، با اشاره به شش استراتژيك برنامه ملي براي پيشگيري از خودكشي اظهار داشت : افزايش روايي داده هاي مربوط به ثبت موارد اقدام به خودكشي ، كاهش انگ  اجتماعي با اطلاع رساني دقيق اصحاب رسانه و آموزش به جامعه ، ارتقاء كمي و كيفي ارائه خدمات در بحث خود كشي ، تقويت پژوهش هاي كاربردي در اين زمينه ، كاهش دسترسي افراد به عواملي كه منجر به خودكشي مي شود و مديريت انعكاس اخبار خودكشي جز شش برنامه استراتژيكي در اجراي برنامه ملي پيشگيري از خودكشي هستند كه ارتقا كمي و كيفي خدمات ارائه شده در اين برنامه يكي از مهم ترين مواردي است كه بر آن تأكيد داريم .

      وي نقش راهبردي وزارت بهداشت در بحث خودكشي را جز اولويت هاي كاري كشور دانست و گفت : بايستي همه در امر پيشگيري از خودكشي دخيل باشيم و از آنجايي كه معلمان ، مشاوران و همه ي كارشناساني كه مستقيما با افراد جوان سر و كار دارند و ارتباط نزديكي نيز  با مردم دارند ؛ مي توانند در بحث خودكشي فعال تر باشند .

      دكتر حاجبي سپس بيان داشت : اگر سطح سلامت و سواد رسانه اي مردم را با كمك صدا و سيما ، اصحاب رسانه و آموزش و پرورش بالا ببريم ، مي توانيم به  بحث پيشگيري از خودكشي كمك شايان تري انجام بدهيم تا نتيجه بهتري حاصل شود چرا كه داشتن اطلاعات مناسب  و اخذ آمار از پزشك قانوني و بيمارستان هاي جنرال  نيز مي تواند به ما كمك كند تا با شناخت بهتري با آموزش و پژوهش ،  بتوانيم  روي ابعاد مختلف سلامت افراد كار كرده و تا حدودي كاهش انگ اجتماعي را نيز در جامعه با فرهنگ سازي داشته باشيم .

      دكتر حاجبي در ادامه ي سخنانش گفت : ميزان خودكشي مي تواند ارتباط مستقيمي با اعتقادات مذهبي ما و ديدگاه هاي نگرشي ما نيز داشته باشد زيرا اعتقادات مذهبي مي تواند آمار خودكشي را در جوامع اسلامي پايين تر بياورد .

      دكتر حاجبي با اشاره به اينكه طبق آمار ها ، بيشترين ميزان اقدام به خودكشي در خانم ها ثبت شده و بيشترين ميزان مرگ و مير ناشي از خودكشي در بين آقايان است ، گفت : انتظارمان اين است كه بر اساس شخصيت انساني و قابليت هاي افراد با آنها رفتار شود تا از نظر آماري ، اقدام به خودكشي كاهش يابد . همچنين مي توان با افزايش و ارتقاء سلامت روان جامعه با بالا بردن آگاهي مردم و تغيير نگرش اجتماعي آنان نيز به كاهش آمار خودكشي دست يافت .

      وي گفت : براي پيشگيري از خودكشي اقدامات خوبي در كشور صورت گرفته منتها با وجود بيمارستان هاي جنرال در استان ها ، رايج ترين اشتباه اين است كه فردي را كه اقدام به خودكشي داشته به حال خود رها  كنيم و از نظر روانكاوي و روانشناسي او را مورد بررسي دقيق قرار ندهيم . چرا كه ارتباط سيستم بهداشت و درمان بايد به گونه اي باشد كه فردي كه اقدام به خودكشي مي كند در يك همكاري بين بخشي تمام جوانب امر و مرتبط با آن موضوع نيز سنجيده شود و بايستي هر دستگاهي سهم خودش را در اقدام و اجرا ، درست  عمل نمايند تا مشكلي براي فرد مذكور پيش نيايد . وي گفت : انتظار بعدي اينكه ، حداقل نگذاريد هماهنگي هاي بين بخشي در بين معاونت هاي دانشگاه ، به خصوص بين معاونت هاي آموزشي و پژوهشي با معاونت بهداشت و درمان كمرنگ شود .

      در اين نشست ، دكتر محمد علي دريك معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به ثبت آمار خودكشي ها در سامانه مذكور ، گفت : حدود سه سال است كه همكاران ما كليه فعاليت هاي انجام شده مربوط به بحث خودكشي را در سامانه  انجام مي دهند و جمع آوري آمارها نيز از طريق بيمارستان ها و پزشك قانوني  صورت مي گيرد .

      وي گفت : ثبت اطلاعات مربوط به خودكشي ، سيستمي مي باشد و اگر آماري از پزشكي قانوني نيز اخذ مي شود به خاطر مغايرتي است كه ممكن است به هر دليلي كسي به بيمارستان ها مراجعه نكند .

      دكتر دريك بيان داشت : خوشبختانه از نظر ميزان خودكشي ، دانشگاه جايگاه بهتري پيدا كرده است و با دو ، سه رتبه ارتقا ، جز پنج استان اول در بحث خودكشي نيستيم و اميدوارم بتوانيم اين روند رو به بهبود و ارتقا را ادامه بدهيم و به همين منوال تغيير جايگاه ادامه يابد . وي گفت : برنامه ملي پيشگيري از خودكشي طبق روال وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد و در اختيار روساي شبكه قرار مي گيرد تا در جلسات تخصصي كه بعدا خواهيم داشت اين برنامه با كارهاي كارشناسي شده ،  بازبيني و اجرا  شود .


       

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543316 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.53854990005493 seconds.
memoryUsage : 8061Kb