چهارشنبه،05 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • رعايت اصول بهداشتي در پيشگيري و مقابله با كرونا ويروس توسط ادارات ، نهاد ها ، موسسات و شركت هاي دولتي و غير دولتي
      كد خبر: 18764
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
      تعداد بازديد: 179

      رعايت اصول بهداشتي يك اصل مهم در پيشگيري از كروناست

      با عنايت به شيوع بيماري كورونا ويروس جديد  2019 در سطح دنيا و بروز مواردي از اين بيماري در سطح كشور و با توجه به اهميت كنترل اين بيماري در سطح جامعه، نظر باينكه اين ويروس از طريق تماس با اشياء و سطوح آلوده و حضور در مراكز تجمعي قابل انتقال مي باشد و با توجه به اينكه گندزدايي محيط و رعايت بهداشت فردي از راههاي  بسيار مهم در قطع زنجيره انتقال بيماري محسوب مي شود، خواهشمند است دستور فرماييد جهت پيشگيري و جلوگيري از  بروز موارد جديد و شيوع بيماري، موارد زير- مطابق با دستورالعمل كشوري كرونا ويروس - به كليه ادارات، نهادها ، موسسات و شركت هاي دولتي و غير دولتي ابلاغ گردد:

      1-   تمامي ادارات  نسبت به گندزدايي روزانه (بطور مستمر) كليه سطوحي كه دست كاركنان و مراجعين با آن تماس دارد اقدام و افراد مشكوك و  داراي علائمي مانند تب،سرفه هاي شديد،سردرد،آبريزش بيني و... به مراكز بهداشتي درماني ارجاع داده شوند و در صورت دارا بودن علائم خفيف و تا زمان بهبودي در منزل استراحت نمايند.

      2-   رعايت بهداشت فردي در كنترل اين بيماري بسيار حائز اهميت است. شستشوي صحيح دست با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانيه  و بطور كامل

      3-  آموزش به كليه نيروهاي خدماتي ادارات با همكاري و استفاده از ظرفيت كارشناسان بهداشت اين دانشگاه

      4-  لغوكليه همايش ها و جشنواره ها به منظور جلوگيري از حضور افراد در محيط هاي تجمعي

      5-  جلوگيري از برپايي نمايشگاههاي بهاره توسط شهرداري ها ، اداره كل ميراث فرهنگي و اداره صنعت، معدن و تجارت

      6-  گندزدايي مستمر دستگاه هاي خودپرداز و كارتخوان مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و اماكن عمومي

      7-  اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري و هتلداران، ضمن مراقبت از گردشگران و مسافرين ( خصوصاً ميهمانان كشورهاي خارجي داراي آلودگي و شهرهاي درگير با بيماري ) در خصوص گندزدايي اتاقها و وسايل و تجهيزات مربوطه بطور مستمر اقدام نمايند.

      8-   تمام تجهيزات و سطوح قابل لمس از جمله دستگيره درب ورودي اتاق ها و راهرو، ميزهاي كار و دسته صندلي ها ميله هاي افقي و عمودي، پشتي صندلي ها، آسانسور و ساير سطوح  قابل لمس، با كمك مواد شوينده پاكسازي و سپس توسط ماده گندزداي رقيق شده، گندزدايي شود.

      9-   ماده مناسب براي گندزدائي ( بر پايه آب، الكل و يا هيپوكلريت سديم )در نظر گرفته مي شود. با توجه به در دسترس بودن هيپوكلريت سديم (وايتكس) ، يك قسمت از وايتكس با غلظت % 5( 20سي سي) را به 99 قسمتآب سرد و معمولي(980 سي سي) در ظرفي درب دار و ترجيحا پلاستيكي اضافه مي نماييميادآور مي شود محلولي كه به اين ترتيب تهيه مي شود حداكثر  براي 24 ساعت خاصيت گندزدايي دارد . به جهت افزايش كارآمدي ماده گندزداي تهيه شده، تازه مصرف كردن آن در اولويت مي باشد.

      10- تاكيد مي گردد براي گندزدايي سطوح حساس همانند صفحه مانيتور، گوشي موبايل و... از الكل 70 درجه استفاده شود . ( اگر به جاي الكل 70 درجه الكل 96 درجه در دسترس بود براي رقيق كردن آن ، يك قسمت آب جوشيده سرد شده را به 3 قسمت الكل 96 درجه اضافه مي نماييم تا به الكل 70 درجه تبديل شود).

      11- آب سردكن و شيرهاي آب روزانه شستشو و گندزدايي گردد.

      12- فرد / افراد مسئول نظافت در هنگام نظافت بايد از ماسك، دستكش، و لباس كار مناسب و مقاوم در برابر خوردگي ناشي از وايتكس، استفاده نمايند.

      13- وجود مواد شوينده، گندزدا، امكانات و تجهيزات نظافت به مقدار كافي و لازم در محل( تهيه صابون مايع  تمامي سرويسهاي بهداشتي در اولويت قرار گيرد)

      14-  فرآيند گندزدايي سطوح حداكثر بعد از 3 تا 4 ساعت تكرار شود .

      15- سرويس هاي بهداشتي بصورت مرتب نظافت و گندزدايي شود.

      16- جهت پذيرايي از ظروف يكبار مصرف استفاده گردد و از سرو مواد غذايي بصورت فله اي و روباز خودداري شود. آب آشاميدني و مواد غذايي بصورت بسته بندي باشد

      17-  تهويه مناسب نمازخانه، اتاقها و سالن هاي كنفراس و ساير محل هاي تجمعي

      18-  در صورت استفاده از خوابگاه ها و مهمانسراي ادارات، بايستي كليه اصول بهداشتي رعايت گردد

      19-   نصب راهنماي كنترل محيطي مقابله با بيماريهاي تنفسي در محل هاي عمومي

      20-    نصب دستورعمل شستن دست ها براي پيشگيري از انتقال بيماريهاي تنفسي به تعداد كافي در محل سرويس هاي بهداشتي

      21-    استفاده از هواكش و سيستم تهويه مناسب در سرويس هاي بهداشتي

      22-    جداسازي سطل، دستمال ها، وسائل نظافت وگندزدايي سرويس هاي بهداشتي از وسايل مكان هاي ديگر از جمله آبخوري و...

      23-   جمع آوري دستمال كاغذي هاي استفاده شده و همچنين وسايل يك بار مصرف نظافت در كيسه هاي پلاستيكي محكم و سطل هاي درب دار پدالي و دفع آنها در آخر هر نوبت كاري توسط مسئول نظافت همان شيفت

      24-كليه وسايل حمل و نقل عمومي پرسنل و خودروهاي شركت طرف قرارداد ادارات حداقل در هر شيفت به روش فوق گندزدايي گردد. تهويه مناسب مورد تاكيد است .

      25-  سوخت گيري در جايگاههاي سوخت توسط متصديان همان جايگاه صورت گيرد تا افراد ديگر با نازل و صفحه كليد دستگاه تماس نداشته باشند.

       

       

       

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543323 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.51534390449524 seconds.
memoryUsage : 7118Kb