چهارشنبه،05 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • اطلاعيه چهارشنبه سوري
      كد خبر: 18869
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
      تعداد بازديد: 205

      اطلاعيه چهارشنبه سوري سال 98 با تاكيد بر عدم برگزاري اين مراسم سنتي

      تجمعات چهارشنبه ‌سوري  و بيماري كرونا:

      چهارشنبه سوري يكي از سنت هاي ايراني است كه هرساله در شب آخرين چهارشنبه سال (سه شنبه شب) برگزار مي شود . مراسم سنتي مربوط به اين جشن ملي از دير باز در فرهنگ سنتي مردمان ايران زنده نگه داشته شده است .

      اما اكنون چهارشنبه سوري يعني ترس ، يعني خطر و فاجعه ، چهارشنبه سوري به معناي پريدن از روي حادثه است . امروزه با منسوخ شدن اين آيين هاي قديمي و جايگزين شدن آيين هاي پر خطر جديد ، چهارشنبه سوري را از يك مراسم سنتي  به جشني وحشت آور و نا زيبا تبديل كرده است .

      هرگونه بي توجهي به نكات ايمني و سهل انگاري در برپايي مراسم چهارشنبه سوري مي تواند زيان هاي جاني و مالي سنگين و غير قابل جبراني را در پي داشته باشد . خانواده ها در پيشگيري از حوادث ، نقش مهمي را ايفاء مي كنند .

      بيماري كرونا :

      ويروس كوويد 19 عضو خانواده كرونا ويروس هاست . دراين خانواده عوامل بيماري هاي حاد تنفسي ديگر مانند بيماري سارس (SARS) و يا بيماري مرس (MERS) نيز وجود دارد . دوره نهفتگي اين ويروس حدود 2 روز تا14 روز مي باشد . برخي منابع عدد28روز را هم بيان كرده اند . به عبارتي ساده تر در دوره نهفتگي ، ويروس در بدن فرد وجود دارد ؛ اما علائم بيماري مشاهده نمي شود . لذا بايد توجه داشت ويروس كرونا مي تواند در دوره نهفتگي از فرد آلوده ي بدون علامت به فرد سالم منتقل شده و آن فرد را نيز آلوده و مبتلا سازد .

      از آنجايي كه وزير بهداشت جمهوري اسلامي ايران يكي از مهمترين راه هاي انتقال بيماري كرونا ويروس و سرايت اين بيماري را از طريق تجمعات مردمي در كنار يكديگر دانسته ؛ لذا به اطلاع مردم شريف به خصوص همشهريان عزيز مي رساند با توجه به شيوع بيماري كرونا ويروس ، بر عدم برگزاري تجمعات مردمي و شركت در مراسمات سنتي تاكيد شده است و به مردم شريف استان لرستان هشدار داده مي شود كه به خاطر حفظ جان خود و ديگر عزيزانشان و به علت جلوگيري از انتقال كرونا ، چهارشنبه سوري امسال برگزار نشود و دوباره تاكيد مي شود نبايد از خانه هاي خود بيرون بيايند .

      روابط عمومي معاونت بهداشت  دانشگاه علوم پزشكي استان

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543323 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.51280903816223 seconds.
memoryUsage : 6966Kb