سه شنبه،25 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • پيام معاون بهداشت دانشگاه به مناسبت هفته سلامت
      كد خبر: 19041
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      تعداد بازديد: 214

      بهورزان و مراقبين سلامت تلاشگران گمنام خط مقدم مقابله با كرونا

      چند وقتي است مردم كشور، در كنار مردم ساير كشورهاي دنيا درگير ويروس نوظهور و ناشناخته كرونا هستند و در اين ميان تمام اقشار و گروه‌هاي جامعه از مسئولان گرفته تا گروه‌هاي مردمي در نقاط مختلف اين مرز و بوم ، متحد و منسجم در مقابله و پيشگيري از شيوع گسترده اين ويروس وارد عمل شده و بي‌شك تداوم اين تلاش‌ها مي‌تواند در نهايت به ريشه‌كن شدن اين ويروس و عادي شدن شرايط كشور در مدت زمان كوتاه‌تري منجر شود .

      در اين ميان اقشاري در جدال مستقيم با ويروس كرونا قرار دارند و آن همان پزشكان ، پرستاران ، كادر بهداشت و درمان كشور هستند .

      از همان ابتداي شيوع ويروس كرونا ، اين قشر ، ايثارگرانه و فداكارانه بنا به رسالتي كه برعهده داشتند ، تمام تلاش خود را براي خدمات‌رساني به بيماران كرونايي از يك سو و كمك به پيشگيري از ابتلاي مردم به ويروس كرونا به كار گرفتند .

       در كنار كادر درمان ، نيروهاي بهداشتي به ويژه بهورزان و مراقبين سلامت نيز حضوري فعال داشته و  دارند ، كه كمتر ديده شده‌اند ؛ كساني كه رسالتي خطير ، حساس و سنگين برعهده دارند ، مدافعان سلامتي كه در رسانه‌ها كمتر به آنها توجه مي شود .

      با نگاهي به سيماي سلامت كشور مي توان متوجه شد كه بيماري‌هاي عفوني و واگير در كشور ما كاهش پيدا كرد و سطح سلامت ارتقا و اميد به زندگي افزايش يافت ، كه به دليل وجود خانه‌هاي بهداشت روستايي و پايگاه‌هاي سلامت شهري است ؛ اين خدمت‌رساني جهان را شگفت‌زده كرده ، چرا كه بهورزان و مراقبان سلامت به شكل فعال به ارائه خدمت پرداخته و خود به سراغ افراد مي‌روند و منتظر مراجعه آن‌ها نمي‌مانند . ضمن اينكه پرونده سلامت الكترونيك نيز رصد جمعيت تحت پوشش را به مراتب آسان‌تر كرده است .

      در دوران شيوع بيماري كرونا بيشترين بار خدمات  براي ارائه خدمت به مردم به عهده بهورزان و مراقبان سلامت به عنوان سربازان خط مقدم نظام سلامت كشور بوده كه نقشي بسيار حياتي را در سلامت جامعه داشته و بر عهده گرفته اند .

      فعالان گمنام عرصه سلامت ، شايد بهترين تعريفي است كه مي‌توان از بهورزان و مراقبين سلامت و ماماها ارائه داد و اكنون اين فعالان در خط مقدم مقابله و پيشگيري از ويروس كرونا قرار دارند .

      با شيوع بيماري كوويد ۱۹ اين گروه همچنان در خط اول باقي ماندند ، اما شيوه كار آنان تغيير كرد . اين افراد ديگر به شكل حضور فيزيكي به مراقبت از جمعيت تحت پوشش خود نمي‌پردازند .

      بلكه هر بهورز با جمعيتي حدود هزار نفر و مراقبان سلامت با جمعيت دو هزار و پانصد نفري تحت پوشش خود تماس تلفني گرفته و در رابطه با علايم احتمالي بيماري كوويد ۱۹ در آنان به پرس‌وجو مي‌پردازند و همچنين از تماس‌هاي احتمالي اين جمعيت‌هاي تحت پوشش خود با افراد مبتلا طي ۱۴ روز گذشته پرسش مي‌كنند . چنانچه اين سؤالات پاسخ مثبتي داشت ، افراد به مراكز منتخب كوويد ۱۹ ، ارجاع داده مي‌شوند .

      از بيستم اسفندماه ، كه غربالگري تلفني براي يافتن مبتلايان به كوويد ۱۹  با اولويت افراد پر خطر ( مادران باردار ، كودكان ، سالمندان و افراد مبتلا به بيماري هاي زمينه اي ) در كشور آغاز شد ، بهورزان و مراقبان سلامت با افراد تماس گرفتند .

       و از نتايج زحمات اين عزيزان كل جمعيت استان لرستان بالغ بر 1744379 نفر ، تحت پوشش غربالگري كرونا قرار گرفتند ، غربالگري كرونايي 13382 مادر باردار( 100درصد) ،  .149310كودك زير 5 سال (98.5 درصد) و 167547 نفر سالمند ( 94.5 درصد ) كه از اين افراد 141مادر باردار ،94كودك زير 5 سال و 872 نفر سالمند توسط بهورز‌ها و مراقبان سلامت به مراكز منتخب كوويد ۱۹ ارجاع داده شده‌اندو دركنارآن  بسياري از فعاليت‌ها و اقدامات ديگر از قبيل آموزش ، پيگيري ، نظارت و پيشگيري از بيماري كرونا كه بسيار ستودني بوده و شاخص بسيار قابل قبولي در كشور است .

      لازم بذكر است علاوه بر مراقبت بيماري كرونا ، مراقبت و پيگيري هاي روتين و فعال توسط بهوزان و مراقبين سلامت ، به جمعيت تحت پوشش ارائه مي شود .

      اين همّت همه جانبه تلاشگران عرصه سلامت ، نشانه اي روشن از يك اراده پولادين و تن دادن به جهادي سترگ دارد .

      يكم لغايت هفتم ارديبهشت‌ماه  ، هفته سلامت نامگذاري شده ، اين روزها همه ما شاهد ايثارگري منحصر بفرد ايثارگران عرصه سلامت در برابر بيماري همه گير اخير ، امري كه بايد تا ابد در برابر آن سر تعظيم فرود آورد و شُكرگزار بود .

      به همين منظور شعار امسال هفته سلامت ، «حمايت همگاني از حافظان سلامت» انتخاب شده و بمنظور پاسداست و يادآوري ايثارگري كادر بهداشتي  اولين روز از هفته سلامت به بهورزان ، مراقبين سلامت و ماماها  اختصاص داده شده و وزارت بهداشت نخستين روز از هفته سلامت را با عنوان «بهورزان و خانواده بهداشت كشور در مقابله با كرونا» نام‌گذاري كرده است .

      اين روزها آنچه در قاب رسانه‌ها و در سطح جامعه بيش از هر چيز ديگري مورد تحسين و قدرداني واقع شده ، تلاش پرستاران ، پزشكان و كادر درمان است اما مراقبين سلامت و بهورزاني كه در مراكز درماني شهري و روستايي رسالت مهم ديگري را برعهده دارند كمتر ديده مي‌شوند .

      مردم امروز از كادر بهداشتي درماني بيش از گذشته به نيكي ياد مي‌كنند و آنها را مدافعان سلامت مي‌دانند . با اين وصف بايد گفت اگر امروز كه شاهد ريشه‌كني بيماري‌هاي مانند فلج اطفال ، كاهش مرگ  و مير كودكان و مادران باردار و كاهش بيماري‌هاي واگير در كشور هستيم ، بايد بخش زيادي از آن را مرهون زحمات و تلاش بهورزان و مراقبين سلامت و ماماها  بدانيم ، زيرا ارتقاي شاخص‌هاي بهداشتي كشور به ويژه در روستا مرهون تلاش و زحمات طاقتفرساي اين تلاشگران عرصه سلامت است .

      به پاسداست اين خدمات و به ويژه نقش مهمي كه اكنون در مقابله و پيشگيري از ويروس كرونا بر عهد دارند ، مي‌طلبد  زمينه را جهت يادآوري نقش و جايگاه كمتر ديده شده بهورزان  و مراقبين سلامت و ماماها فراهم كرد ، تا شايد از وراي آن تصميم‌سازان و تصميم گيرندگان اين حوزه گامي در جهت رفع چالش‌ها و پيگيري مطالبات اين نيروهاي خط مقدم بهداشت كشور انجام دهند .

      جا دارد ضمن تبريك هفته سلامت به همكاران بزرگوارم ، ازخودگذشتگي و فداكاري شما را ، ارجح نهاده و تقدير و تشكر مجدد نمايم ؛ هر چند زبان و قلم از بيان آن قاصر است .

      دكتر علي اكبر ياراحمدي

      معاون بهداشت و رئيس مركز بهداشت استان

       

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543354 آخرین به روزرسانی: 16 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 3.2342710494995 seconds.
memoryUsage : 9776Kb