جمعه،10 فروردين 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • روز جهاني بهداشت حرفه اي بر اين تلاشگران حوزه ي بهداشت مبارك باد
      كد خبر: 19068
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      تعداد بازديد: 191

      با رعايت ايمني و بهداشت حرفه اي در محيط كار مي توان جان انسان ها را نجات داد

      سازمان بين الملي كار از سال 2003 با هدف پيشگيري از حوادث و بيماري هاي شغلي مراسمي را در روز 28 آوريل كه امسال در ايران مصادف با 9 ارديبهشت ماه است ، برگزار مي كند . روز جهاني ايمني و سلامت شغلي در واقع يك فعاليت ساليانه بين المللي براي نهادينه كردن كار سالم و ايمن در سرتاسر جهان است كه در  28 آوريل هر سال اين  مراسم برگزار مي شود . برگزاري اين مراسم يك بخش مهم از استراتژي هاي جهاني سازمان بين المللي كار براي ارتقاي ايمني و سلامت شغلي در همه محيط هاي كاري است . كه باعث ارتقاي آگاهي هاي مردم و همچنين افزايش امنيت و سلامت در محيط كار مي شود . سازمان بين المللي كار ILO از برگزاري اين مراسم توسط كليه دولت ها ، سازمان ها وبخش هاي خصوصي وكارفرمايان وكارخانجات حمايت و پشتيباني مي كند .

      بهداشت حرفه­اي با شناسايي ، ارزيابي و كنترل عوامل زيان آور و تهديد كننده سلامت در محيط كار به منظور سالم سازي محيط كار و حفظ سلامت نيروي كار از وقوع حوادث و بيماري هاي ناشي از كار در جامعه مي­كاهد .

             بر اساس آمار سازمان بين المللي كار سالانه دو ميليون و 780هزار كارگر از حوادث شغلي و بيماري­هاي ناشي از كار جان خود را از دست مي­دهند و 374 ميليون كارگر نيز دچار از كارافتادگي موقت و دائم مي­شوند گذشته از خسارات اقتصادي ، آلام انساني ناشي از وقوع حوادث و بيماري­هاي ناشي از كار بسيار دردناك بوده كه با به كار بستن موازين ايمني و بهداشت حرفه­اي در محيط كار از طريق آموزش مداوم كارگران و كارفرمايان تا حد زيادي قابل پيشگيري است .

            با بكار بستن موازين ايمني و بهداشت حرفه ­اي از سال 1396 تا 1398 شاهد كاهش 69 درصد مرگ و مير ناشي از كار در ايران بوده­ايم كه ضمن ارتقاء سلامت نيروي كار سبب رشد اقتصاد كشور نيز بوده است .

      سازمان بين‌المللي كار ، هشدار داده است مرگ هر نيروي كار ، به طور مستقيم يك ميليارد تومان به اقتصاد هر كشوري آسيب مي‌زند و با مرگ هر كارگر ، حدود 7500‌ روز كاري نيز از بين مي‌رود . براساس آمارهاي اين سازمان بين‌المللي ، حدود 4 تا 5 درصد توليد ناخالص داخلي كشورها صرف هزينه‌هاي حوادث و  بيماري­هاي ناشي از كار مي‌شود . بر اين اساس امروزه اقتصاددانان نيروي انساني را به عنوان يك ثروت ملي به شمار مي آورند .

      باشناخت چالش بزرگي كه دولت ها ،كارفرمايان ،كارگران وكل جوامع درسراسر دنيا براي مقابله با بيماري جهاني(پاندميك) كويد-19 روبرو هستند ، روزجهاني ايمني و بهداشت حرفه اي در محيط كار امسال برروي شيوع بيماري هاي عفوني درمحل كار ، باتمركز برروي بيماري كوويد-19 خواهد پرداخت .

      نگراني از افزايش رو به رشد عفونت هاي بيماري كوويد-19دربرخي ازنقاط جهان و قابليت حفظ روند نزولي و كاهشي بيماري دربرخي ديگراز كشورها ، در حال افزايش است . دولت ها ، كارفرمايان ، كارگران ، سازمان ها و تشكل هاي كارفرمايي و كارگري درتلاش براي مبارزه با بيماري جهاني كويد-19 و محافظت از ايمني و سلامت نيروي كار درمحيط كارشان ، با چالش هاي بزرگي روبرو هستند . فراتر از اين بحران ، همچنين نگراني در مورد از سرگيري شيوع بيماري در يك شكل ديگري كه پيشرفت در انتقال ويروس سركوب شده راتقويت مي كند ، وجوددارد .
      روز جهاني ايمني و بهداشت حرفه اي برروي شيوع بيماري هاي عفوني در محل كار ، با تمركز بر بيماري كويد-19 خواهد پرداخت . در حقيقت هدف ، ترغيب مشاركت سه جانبه ( دولتها ، كارفرمايان و تشكل هاي كارگري) بين المللي در يك بيان مشترك ايمني و بهداشت در محيط كار مي باشد . اين برنامه همچنين برروي دوره هاي آموزشي ميان مدت تا بلند مدت ، شامل دوره هاي جبراني ، باز آموزي و آمادگي درآينده ، به ويژه يكپارچه نمودن و هم راستا نمودن اقدامات در سيستم ها و سياستگذاري هاي مديريت ايمني و بهداشت حرفه اي درسطح ملي و سازماني متمركز خواهد بود .

      ما به اقدامات ويژه اي براي محافظت از ميليون ها نفر از كاركنان مراكز مراقبت هاي بهداشتي و ساير كارگراني كه هر روز سلامت خود را براي مابه خطر مي اندازند ، نياز داريم .

      دوركاري فرصت هاي جديدي را براي كارگران و شاغلين فراهم مي كند تا كارخود را ادامه دهند . با اين حال ، كارگران و شاغلين بايد قادر باشند با مذاكره و تبادل نظر طوري برنامه ريزي نمايند تا با ساير مسئوليت ها ، مانند مراقبت از كودكان ، بيماران يا افراد مسن و البته خودشان تعادل برقرار نمايند .

       

       همچنين توجه داشته باشيد كه موضوع روزجهاني كه دراوايل سال 2020 درمورد خشونت وآزارواذيت دردنياي كاراعلام شده بود، باتوجه به بحران جهاني فعلي(كويد-19 ) جايگزين شده است. قابل ذكر است ترويج و تبليغات در خصوص عدم خشونت و آزار و اذيت در محيط كار ادامه خواهد يافت.

       

           فرا رسيدن روز جهاني ايمني و بهداشت حرفه اي مصادف با 28 آوريل 2020و هشتم ارديبهشت 1399 را به همكاران خدوم به خصوص كارشناسان سخت كوش بهداشت حرفه­اي، كارگران، كارفرمايان و كليه دست اندركاران ارائه خدمات بهداشت حرفه­اي استان تبريك مي گويم.

           با عنايت به رهنمود­هاي مقام معظم رهبري و نامگذاري « جهش توليد » در سال جاري اميد است در دولت تدبير و اميد با تلاش مضاعف در راستاي ارتقاء سطح سلامت شاغلين و تحقق شعار سازمان بين المللي كار براي نيل به اهداف مورد نظر گام برداشته و شاهد آن باشيم كه با يك هماهنگي و مشاركت چند جانبه و با استفاده از فن آوري هاي بروز فرصت ايجاد آينده كاري ايمن و سالم فراهم آيد. 

       

       

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543263 آخرین به روزرسانی: 08 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.65937685966492 seconds.
memoryUsage : 7066Kb