يکشنبه،02 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • به مناسبت رحلت حضرت امام (ره)
      كد خبر: 19232
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
      تعداد بازديد: 183

      مروري كوتاه بر وقايع و زندگي حضرت امام خميني (ره) به مناسبت 14 خرداد ماه

      سيد روح‌الله مصطفوي ملقب به امام خميني رهبر انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بودند كه در 14 خرداد سال 1368 رحلت نمودند.

      امام خميني در روز بيستم جمادي الثاني 1320 هجري قمري مطابق با 30 شهريـور 1281 هجري شمسي ( 24 سپتامپر 1902 ميلادي) در شهرستان خمين از توابع استان مركزي ايران در خانواده اي اهل علـم و هجرت و جهاد پـاي بـر خـاكدان طبيعت نهاد و در 14 خرداد سال 1368 هجري شمسي به ملكوت اعي پيوست.

      مروري كوتاه بر وقايع زندگي امام خميني (ره)
      امام خميني (ره) پس از درگذشت حضرت آيت الله بروجردي به مخالفت با سياست هاي طاغوت برخاست و در قيام 15 خرداد 1342 دستگير و روانه تهران و زنداني گرديد، پس از مدتي آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضيه تصويب كاپيتولاسيون (مصونيت مجرمين آمريكائي در ايران) با سخنراني مهم و آتشين در مسجد اعظم قم دستگير و به تركيه و سپس به عراق تبعيد گرديد.

      امام خميني (ره) در سال هاي اقامت در عراق همچنان رهبري مبارزه با رژيم پهلوي را به عهده داشته و در سال 1357 با هماهنگي رژيم پهلوي به رژيم بعث عراق، ايشان ناگزير از خروج از عراق شده و با عزيمت به پاريس مبارزه و انقلاب ،امام را وارد مرحله اساسي نمود.
      با اقامت امام خميني (ره) در پاريس و انعكاس سخنان و نقطه نظرات ايشان در رسانه هاي غربي رژيم پهلوي در ضعف و انزوا قرار گرفته و با رهبري هوشمندانه و دقيق ايشان انقلاب اسلامي مردم ايران با خروج شاه و خانواده سلطنتي از ايران به روزهاي اوج خود نزديك گرديد.

      امام خميني در سن 87 سالگي به ملكوت اعي پيوست

      با مراجعت رهبر فقيد ايران در 12 بهمن 1357 و هدايت انقلاب از نزديك، صبح پيروزي در 22 بهمن ماه 1357 دميد و مردم ايران شاهد پيروزي را در آغوش گرفته بود.
      با انحلال رژيم سلطنتي و پايان حكومت 57 ساله و ستمكارانه پهلوي، امام خميني (ره) جمهوري اسلامي ايران را با آراي قاطع مردم بنيان نهاد. از 22 بهمن 1357 تا 14 خرداد 1368 حضرت امام همچنان رهبري انقلاب را به دوش كشيده و انقلاب و كشور را در حوادث خطرناكي و توطئه هاي گوناگون و جنگ 8 ساله تحميلي عراق و تحريم ها به سلامت و به خوبي رهبري نمودند.

      رحلت امام خميني (ره)

      امام خميني هـدفها و آرمانها و هـر آنچه را كه مـي بايــست ابـلاغ كنـد ، گفته بـود و در عمـل نيز تـمام هستيـش را بـراي تحقق هـمان هـدفها بـكار گرفته بـود. اينك در آستـانه نيمه خـرداد سـال 1368 خـود را آماده ملاقات عزيزي مي كرد كه تمام عمرش را براي جلب رضاي او صرف كرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او ، در مـقابل هيچ قدرتي خـم نشده ، و چشـمانش جز براي او گريه نكرده بـود.

      سروده هاي عارفانه اش همه حاكي از درد فـراق و بيان عطـش لحظه وصال محبوب بـود. و اينك ايـن لحظه شكـوهمنـد بـراي او ، و جانــكاه و تحمل ناپذير بـراي پيروانـش ، فـرا مـي رسيد. او خـود در وصيتنامه اش نـوشـته است : با دلي آرام و قلبـي مطمئن و روحي شاد و ضميري اميدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوي جايگاه ابــدي سفر مي كنـم و به دعاي خير شما احتياج مبرم دارم و از خداي رحمن و رحيـم مي خـواهـم كه عذرم را در كوتاهي خدمت و قصـور و تقصير بپذيـرد و از مـلت امـيدوارم كه عذرم را در كـوتاهي ها و قصـور و تقصيـرها بـپذيـرنـد و بـا قــدرت و تصميـم و اراده بــه پيش بروند.

      شگفت آنكه امام خمينـي در يكـي از غزلياتـش كه چنـد سال قبل از رحلت سروده است :

      انتظار فرج از نيمه خرداد كشم             سالها مي گذرد حادثه ها مي آيد

      ساعت 20 / 22 بعداز ظهر روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 لحظه وصال بـود. قــلبـي از كار ايستـاد كه ميليـونها قلــب را بـه نور خدا و معنـويت احـيا كرده بـود. بــه وسيله دوربين مخفـي اي كه تـوسط دوستان امــام در بيمارستان نصب شده بـود روزهاي بيماري و جريان عمل و لحظه لقاي حق ضبط شده است. وقتي كه گوشه هايـي از حالات معنوي و آرامـش امام در ايـن ايـام از تلويزيون پخـش شـد غوغايي در دلها بر افكند كه وصف آن جــز با بودن در آن فضا ممكـن نيست. لبها دائمـا به ذكـر خـدا در حـركت بود.

      مراسم تشييع پيكر امام خميني  (ره)

      در آخرين شب زندگي و در حالي كه چند عمل جراحي سخت و طولاني درسن 87 سالگي تحمل كرده بود و در حاليكه چنديـن سرم به دستهاي مباركـش وصل بـود نافله شب مي خـواند و قـرآن تلاوت مـي كرد. در ساعات آخر ، طمانينه و آرامشي ملكـوتـي داشـت و مـرتبا شـهادت بـه وحـدانيت خـدا و رسالت پيـامبـر اكرم (ص) را زمـزمه مـي كـرد و بـا چنيـن حــالتي بـود كه روحـش به ملكـوت اعلي پرواز كرد. وقتي كه خبر رحلت امــام منتشر شـد ، گـويـي زلزله اي عظيـم رخ داده است ، بغضها تـركيـد و سرتاسر ايران و همـه كانـونهايـي كـه در جـهان بـا نام و پيام امام خمينـي آشـنا بـودنـد يــكپارچه گـريستند و بـر سر و سينه زدنـد. هيچ قلـم و بيـانـي قـادر نيست ابعاد حـادثه را و امواج احساسات غير قابل كنترل مردم را در آن روزها تـوصيف كند.

       www.beytoote.com

       

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543316 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.55715107917786 seconds.
memoryUsage : 7042Kb