چهارشنبه،29 فروردين 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • گزارشي از انتقال #دبيرخانه كارگروه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و اعتياد# به معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي
      كد خبر: 19941
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      تعداد بازديد: 175
      رويكردي بهتر در بررسي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي؛

      گزارشي از انتقال #دبيرخانه كارگروه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و اعتياد# به معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي

       كاظمي ذهابي/ روابط عمومي

      سلامت اجتماعي امروزه به عنوان يكي از اركان مهم بهداشت محسوب مي شود. شايد برخي ها اذعان داشته باشند كه سلامت اجتماعي نتيجه ي حصول سلامت جسمي و روحي در تك تك افراد جامعه است اما واقعيت اين است كه سلامت اجتماعي يك مقوله ي مستقل است كه مي تواند سلامت تك تك افراد را تحت تأثير قرار دهد.

      اين كه مشكلاتي در جامعه وجود دارند كه در نهايت باعث آسيب به آن مي شوند، يك موضوع بسيار حياتي و ريشه ي است كه بايد براي مديريت آن برنامه ريزي شود.

      "كارگروه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و اعتياد" به عنوان يك تيم ارزياب و برنامه ريز در دانشگاه هاي علوم پزشكي وظيفه ي موشكافي و بررسي سلامت اجتماعي را عهده دار است.

      با راه اندازي سازمان مشاركت هاي اجتماعي در دانشگاه هاي علوم پزشكي، دبيرخانه اين كارگروه نيز در آن مستقر شد. با شروع كار كارگروه زير نظر سازمان مشاركت هاي اجتماعي، اقدامات خوبي نيز انجام شد. حالا پس از گذشت چند سال از فعاليت آن، دبيرخانه "كارگروه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و اعتياد" به معاونت بهداشت دانشگاه و گروه سلامت روان، آسيب هاي اجتماعي و پيشگيري از اعتياد منتقل شد.

      با توجه به ماهيت رئوس برنامه ها و فعاليت هاي اين گروه در معاونت بهداشت، بي ترديد اين انتقال رفته رفته تأثيرات مثبت و تأثيرگذار خود را نشان خواهد داد.

      حضور متخصصين اهل فن در گروه سلامت روان و كارشناسان زير مجموعه در شهرستان ها قطعا به پيشبرد سياست هاي اين كارگروه كمك خواهد كرد.

      مجموعه ي معاونت بهداشت دانشگاه با بهره مندي از سامانه يكپارچه ي بهداشت (سيب) و اطلاعات آماري دقيق از وضعيت سلامت مردم و جمعيت تحت پوشش مي تواند در ايفاي سياست هاي اين كارگروه  بسيار بهتر و موثرتر از گذشته عمل كند.

      بي شك اطلاعات آماري دقيق از وضعيت سلامت جمعيت تحت پوشش به ويژه در خصوص بيماريهاي غيرواگير و حضور كارشناسان و مراقبين سلامت در تك تك مراكز جامع سلامت شهري و روستايي يك كليد راهگشا در موفقيت اين برنامه خواهد بود.

      اين كارگروه خود شامل شش زيرگروه از جمله سلامت روان، كنترل اچ آي وي و بيماريهاي آموزشي، پيشگيري از آسيب هاي رواني در محيط هاي دانشگاهي، پيشگيري و كاهش آسيب اعتياد، كارگروه تخصصي طلاق و حاشيه نشيني و بافت هاي فرسوده مي باشد.

      سه زير گروه اول به طور مستقيم توسط دانشگاه علوم پزشكي و به ويژه حوزه ي معاونت بهداشت مديريت مي شوند.

      دراين راستا نشستي با حضور معاون فني، مديرگروه هاي سلامت روان، آموزش، بيماريهاي غيرواگير، نماينده ي معاونت دانشجويي فرهنگي و كارشناسان مرتبط در معاونت بهداشت دانشگاه برگزار شد.

      پس از بحث و تبادل نظر در اين نشست وحيد بهاروند با تخصص روانشناسي باليني در مقطع دكتري، فرزانه پاپي با تخصص روانشناسي باليني در مقطع كارشناسي ارشد و ماريه ستاري با تخصص مبارزه با بيماريهاي واگير در مقطع كارشناسي به ترتيب به عنوان مسئولين سه زيرگروه "سلامت روان" ، "پيشگيري از آسيب هاي رواني در محيط دانشگاهي" و "كنترل اچ آي وي و بيماريهاي آموزشي" منصوب شدند.

      سه زير گروه ديگر توسط شوراي عالي مبارزه با مواد مخدر، اداره راه و شهرسازي و سازمان بهزيستي مديريت خواهند شد و معاونت بهداشت به عنوان دستگاه كمك دهنده در اين زيرگروه هها حاضر خواهد شد.

       در اين نشست همچنين مصوب شد طي جلساتي با ادارت و سازمان هاي مذكور مسئولين مستقيم اين سه زيرگروه مشخص شوند.

       

      با اين تفاسير اين انتقال مي تواند يك رويكرد بهتر و موفق تر نسبت به گذشته در بررسي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي باشد.

       

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543308 آخرین به روزرسانی: 29 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.51889801025391 seconds.
memoryUsage : 7963Kb