يکشنبه،02 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • شرايط سخت كرونايي، مانع برنامه هاي افزايش جمعيت نشود
      كد خبر: 20095
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      تعداد بازديد: 160
      آمار نگران كننده ي كاهش مواليد؛

      شرايط سخت كرونايي، مانع برنامه هاي افزايش جمعيت نشود

       كاظمي ذهابي/روابط عمومي

      آمار ميزان مواليد ساليانه و قياس آن با تعداد مرگ در همان سال نشان از كاهش قابل توجه نرخ رشد جمعيت كشور و به طبع آن استان لرستان دارد.

      به گزارش  روابط عمومي معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي لرستان، اين روند كاهشي در شرايطي است كه طبق آخرين آمار ميانگين سن جمعيت در كشور از 03/24 در سال 1375 به 1/31 در سال 1395 رسيده است، كه اين حكايت از حركت به سمت جامعه اي ميانسال و رفته رفته سالمند و كاهش نيروي كار جوان و بالنده كشور را دارد.

      علاوه بر اين كاهش نرخ ازدواج از 19002 مورد در سال 95 تا 14808 در سال 98 و افزايش تعداد طلاق از 3638 مورد در سال 95 به 3927 در سال 98 براي استان لرستان تأمل برانگيز است.

      به نظر مي رسد در روزهايي كه كشور درگير بحران شيوع ويروس "كوويد19" است، سياست ها و برنامه هاي افزايش تعداد مواليد در كشور كم رنگ و بي رمق شده اند.

      با اين وجود كارگروه افزايش نرخ باروري در لرستان مانند ساير استان هاي كشور، فعاليت خود را همچنان ادامه مي دهد.

      در اين راستا جلسه ي كارگروه افزايش نرخ باروري لرستان به رياست معاون سياسي امنيتي استاندار و به صورت وبيناري با حضور روساي دستگاه هاي مختلف اجرايي استان برگزار شد.

      تشديد برنامه هاي حمايتي از كاركنان دستگاه هاي اجرايي براي افزايش مواليد در بين ايشان و پرسنل اداري در شرف ازدواج مهم ترين رويكرد اين جلسه بود.

      همكاري تشكل هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد، برگزاري برنامه هاي آموزشي براي جوانان به ويژه دانشجويان به منظور بسط فرهنگ ازدواج در سنين قانوني در اين گروه هدف و حمايت از جوانان و ايجاد امنيت شغلي به منظور كاهش بيكاري، اعتياد و كاهش طلاق ديگر موارد تشريح شده در اين وبينار استاني بودند.

      افزايش سن باروري و خطرات موجود

      بي ترديد باروري سالم يكي از مهم ترين مقوله هاي جمعيتي هر جامعه است.

      افزايش سن باروري يكي ديگر از خطراتي است كه در كشور ما در حال افزايش است. افزايش سن باروري علاوه بر خطراتي كه براي مادر باردار و نوزاد ايجاد مي كند، حركت نرخ جمعيتي به سمت پيري را تشديد مي كند.

      اين افزايش در شرايطي رو به ازدياد است كه در سه سال اخير ميزان باروري كشور حدود 28 درصد كاهش پيدا كرده است.

      اين كاهش به ويژه در رده هاي سني 20 تا 24 سال و 30 تا 34 سال بسيار نگران كننده است. اين تغيير بيانگر كاهش باروري در ميان گروه سني جوانان است كه به نوبه ي خود سهم بسزايي در ميزان باروري كشور دارد.

      گروه سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي لرستان به عنوان يكي از مجموعه هاي تأثيرگذار و مهم كه در مقابله با اين مشكل برنامه هاي تدوين شده ي وزارت بهداشت را به مراكز زيرمجموعه ابلاغ و روند اجراي آن را مديريت مي كند، اقداماتي را تحت عنوان "برنامه ي باروري سالم" از ابتداي سالجاري آغاز كرده است.

      شناسايي دقيق وضعيت موجود استان و طراحي مداخلات، افزايش مشاوره فرزندآوري براي افراد واجد شرايط، افزايش جلسات كميته دانشگاهي باروري سالم، اجراي برنامه هاي تشويقي براي افرادي كه زايمان سوم داشته اند در بين پرسنل اداري، نظارت بر اجراي دستورالعمل جديد توبكتومي و افزايش برنامه هاي تبليغاتي در اين خصوص نيز مهم ترين رويكرد هاي اين گروه است كه  در حال اجرا مي باشند.

      همچنين به دليل شيوع ويروس "كوويد19" گروه سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه در راستاي تحكيم بنيان خانواده سايت آموزشي برنامه ي مشاوره ازدواج، افزايش فرزندآوري و ترويج كاهش سن بارداري را راه اندازي كرده است كه زوجين در شرف ازدواج مي توانند آموزش ها را به صورت آنلاين دريافت كنند.

      هرچند برنامه هاي تدوين شده از سوي كارگروه افزايش فرزندآوري و گروه سلامت خانواده مي تواند راهكارهايي را براي برون رفت از كاهش و پيري جمعيت طي سال هاي آينده ارائه دهد، اما آن چيزي كه مبرهن است نياز به يك عزم والاتر براي رسيدن به نتيجه مي باشد.

      نقش دستگاه هاي اجرايي به ويژه دستگاه هاي حمايتي از گروه هاي سني جوانان در اين ميان غيرقابل انكار است.

      برنامه ي افزايش فرزندآوري بايد در قالب يك برنامه ي اصلي و مهم در رأس امورات دستگاه هاي اجرايي مختلف قرار گيرد، در غير اين صورت با توجه به وضع موجود، دستيابي به انتظارات پيش بيني شده، بسيار دشوار خواهد بود.

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543318 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 1.2523260116577 seconds.
memoryUsage : 6818Kb