شنبه،08 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • هفته جهاني ايمني راه ها/(27 ارديبهشت الي 2 خرداد )
      كد خبر: 21269
      تاريخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      تعداد بازديد: 235

      هفته جهاني ايمني راه ها

       بر اساس آخرين گزارش سازمان بهداشت جهاني سالانه يك ميليون و سيصد و پنجاه هزار نفر در دنيا جان خود را در تصادفات ترافيكي از دست مي دهند و تلفات ناشي از تصادفات، هشتمين عامل مرگ در جهان و اولين عامل مرگ و مير در رده سني 5 تا 29 سال شناخته شده است.

      در كشورمان ايران نيز سالانه حدود 16000 نفر در سوانح رانندگي جان خود را از دست داده و بيش از 350 هزار نفر در تصادفات مجروح مي شوند كه جدا از تالمات روحي فراوان، هزينه هاي ناشي از تصادفات ترافيكي ضربه سنگيني به اقتصاد كشور وارد مي نمايد و قريب به 5 درصد توليد ناخالص داخلي كشور صرف جبران هزينه هاي مستقيم تصادفات مي گردد. بر اساس اعلام فرمانده پليس راهور ناجا، سرعت غيرمجاز عامل مستقيم ۲۳ درصد تصادفات كشور است و در افزايش شدت ديگر انواع تصادفات نيز نقش قابل توجهي دارد. هر روزه درصد قابل توجهي از افراد به بهانه هاي مختلف سرعت مجاز را در معابر درون شهري و راههاي برون شهري رعايت نمي كنند. در سرعت 80 كيلومتربر ساعت شانس زنده ماندن عابري كه با يك خودرو تصادف مي كند در بهترين شرايط فقط 20 درصد است. تنها 5 درصد كاهش در "سرعت متوسط حركت خودروها" ميتواند باعث كاهش 30 درصدي در تصادفات منجر به فوت گردد.

      اهميت موضوع در سرتاسر دنيا سازمان ملل متحد را بر آن داشته تا در سال 2021 براي ششمين بار حمايت خود را از برگزاري هفته جهاني ايمني راه از تاريخ (27 ارديبهشت الي 2 خرداد ) اعلام نمايد.

      با توجه به اهميت موضوع مديريت سرعت و نقش آن در كاهش تلفات و جراحت هاي شديد ناشي از تصادفات براي امسال نيز موضوع «مديريت سرعت» با رويكردي جديد در دستور كار قرار گرفته  است. ششمين هفته جهاني ايمني سازمان ملل با شعار «خيابان هايي براي زندگي» و استفاده از هشتگ Love30# توجه ذينفعان ايمني را به موضوع كاهش سرعت در معابري كه تردد عابران پياده و دوچرخه سواران و ديگر كاربران آسيب پذير راه جايگاه پررنگي دارد جلب كرده است و محدوديت سرعت ۳۰ كيلومتر در ساعت را در راه هاي درون شهري با ترافيك و تردد زياد به عنوان استاندارد سرعت تعيين كرده است.

      مهمترين هدف برگزاري اين هفته جهاني و كمپين هاي مشابه آن حساس سازي و جلب توجه عموم مردم و به ويژه مديران به بحث مديريت سرعت در معابر شهري و حتي راه هاي برون شهري است تا با احساس مسئوليت و اقدام موثرگامي در راستاي كاهش تعداد تلفات ناشي از تصادفات برداشته شود.

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543336 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.46567392349243 seconds.
memoryUsage : 6745Kb