شنبه،01 ارديبهشت 1403 English

معاونت بهداشتي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • هشتم ارديبهشت ماه روزجهاني ايمني وبهداشت حرفه اي
      كد خبر: 23305
      تاريخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      تعداد بازديد: 86
      هشتم ارديبهشت ماه روزجهاني ايمني وبهداشت حرفه اي

      براي تحقق فرهنگ مثبت ايمني و بهداشت حرفه اي بياييد با همديگر كار كنيم


      سازمان بين المللي كار ILO از سال 2003 با هدف بهبود وضعيت ايمني و بهداشت حرفه­اي و پيشگيري از حوادث و بيماريهاي شغلي 28 آوريل را تحت عنوان سالروز ايمني و بهداشت حرفه­اي نامگذاري نموده است. اين نامگذاري درواقع اقدامي جهت نهادينه نمودن فرهنگ ايمني و بهداشت حرفه­اي در سراسر جهان است كه هر ساله با توجه به نيازهاي جامعه شغلي جهاني با شعارهاي خاصي از سوي اين سازمان به سراسر جهان ابلاغ مي گردد. برگزاري اين مراسم بخش  مهمي از استراتژي­هاي جهاني  ILO در خصوص ارتقاء سطح دانش و شناخت جامعه كارگري نسبت به عوامل زيان آور محيط كار، بيماري­ها و حوادث شغلي مي­باشد. متعاقب سال هاي قبل، شعار سالروز ايمني و بهداشت حرفه اي در سال2022 (8 ارديبهشت 1401)

       

      "براي تحقق فرهنگ مثبت ايمني و بهداشت حرفه اي بياييد با همديگر كار كنيم"

       مي باشد. در دوران همه گيري كوويد-19 ما شاهد بوده­ايم براي داشتن يك سيستم قوي ايمني و بهداشت حرفه­اي، مشاركت هدفمند سازمانها و دولت ها، تشكل­هاي كارفرمايي و كارگري و همه ذينفعان مرتبط و فعال در عرصه ايمني و بهداشت حرفه­اي در سطح ملي و بنگاه­هاي اقتصادي نقش بسيار مهم و حياتي در ايجاد محيط كار سالم و تأمين و حفظ سلامت و ايمني كارگران داشتند.

       

      از طريق گفتگوي اجتماعي مؤثر، دولت­ها و شركاي اجتماعي بطور فعال در تمام مراحل فرايندهاي تصميم گيري سيستم ايمني و بهداشت حرفه اي مشاركت مي­كنند. اين مقوله مهم از توسعه و بازنگري خط مشي سيستم ايمني و بهداشت حرفه­اي و چارچوب­هاي نظارتي براي رسيدگي به وضعيت پايدار و چالش هاي جديد سيستم ايمني و بهداشت حرفه­اي گرفته تا مرحله اجرا در محل كار مؤثر مي­باشد. گفتمان هاي اجتماعي نه تنها به بهبود مستمر سياست­ها و استراتژي­هاي سيستم ايمني و بهداشت كمك مي كنند، بلكه با ايجاد مالكيت و تعهد راه را براي اجراي سريع و مؤثرتر يك سيستم ايمني و بهداشت حرفه­اي تسهيل مي­كند. 

       

      در محل كار، فرهنگ قوي ايمني و بهداشت حرفه­اي، فرهنگي است كه در آن حق داشتن يك محيط كار ايمن و سالم توسط مديريت و كارگران ارزش گذاري و ترويج مي شود. فرهنگ مثبت ايمني و بهداشت حرفه­اي از طريق مشاركت هدفمند ذينفعان در بهبود مستمر سيستم ايمني و بهداشت حرفه­اي در محيط كار امكان پذير است. در يك محل كار داراي فرهنگ قوي ايمني و بهداشت حرفه­اي، كارگران به سهولت در مورد احتمال خطر و ريسك­هاي ايمني و بهداشت حرفه اي در محل كارابراز نگراني مي كنند و مديريت در همكاري با كارگران براي يافتن راه حل هاي مناسب، موثر و پايدار فعال است. اين امر مستلزم ارتباط و گفتگوي باز است كه بر پايه اعتماد و احترام متقابل بنا شده است.

      از آنجايي كه ما در حال حاضر با بحران­هاي بهداشتي و خطرات مداوم ايمني و بهداشت حرفه­اي در دنياي كار مواجه هستيم، بايد به سمت ايجاد يك فرهنگ قوي ايمني و بهداشت در همه سطوح حركت كنيم. در راستاي دستيابي به اين هدف در سال جاري برنامه هاي ذيل در سطح استان در حوزه معاونت بهداشتي و واحد هاي شهرستاني بهداشت حرفه اي جهت گرامي داشت اين روز در دست اجرا مي باشد.

      1-   برگزاري همايش هاي شهرستاني و تقدير و تشكركتبي(بصورت معنوي و مادي) از كليه همكاران فعال در زمينه بهداشت حرفه اي شاغل در سيستم شبكه و كارخانجات تحت پوشش

      2-   اجراي برنامه هاي مشترك با ادارات ذيربط جهت توانمندسازي و ارتقاء سطح آگاهي كارگران و صيانت از سلامت آنان

      3-   انجام سخنراني، مصاحبه با افراد صاحب نفوذ منطقه و درج مطالب درروزنامه ها و سايت هاي خبري مجازي و رسانه هاي جمعي

      4-   هماهنگي جهت سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه با موضوع بهداشت حرفه اي

      5-   اجراي برنامه هاي كوهپيمايي عمومي

      6-   تهيه تراكت و جزوات آموزشي و توزيع آنها در بين مدارس،كارخانجات وكارگاهها، بيمارستانها، مراكز و خانه هاي بهداشت تحت پوشش

      7-   برگزاري مسابقه با هدف ارتقاء آگاهي جامعه در مضامين سلامت كار

      8-   اجراي برنامه هاي آموزشي در مدارس و كارخانجات در زمينه موضوعات مرتبط با بهداشت حرفه اي و اطلاع رساني عمومي (نظير چاپ مقاله در روزنامه ها و مجلات محلي)

      9-   اجراي برنامه هاي راديويي و تلويزيوني در روز جهاني بهداشت حرفه اي و به اين مناسبت

      10-          درج زيرنويس تلويزيوني با عناوين شعارهاي بهداشت حرفه اي در روز 8 ارديبهشت ماه سال جاري

      11-          درج شعر روز جهاني ايمني و بهداشت حرفه اي در سربرگ مكاتبات انجام شده در سيستم اتوماسيون اداري

       

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543316 آخرین به روزرسانی: 30 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.59203100204468 seconds.
memoryUsage : 8073Kb